Les activitats principals són:
- Identificació: Tria de l’element patrimonial.
- Cerca, selecció i tractament de la informació
- Caracterització de l’element: època, estil, autor,…
- Catalogació i elaboració documental sobre l’element apadrinat.
- Participació en la seva conservació
- Participació en activitats extracurriculars intercicles i de divulgació
El projecte de centre
L’apadrinament implica que un centre educatiu inclogui en el seu Projecte Educatiu de Centre el coneixement i l’estudi d’un element patrimonial del seu entorn local o comarcal com a centre d’interès per a un o tots els seus nivells educatius.
El desenvolupament del projecte d’apadrinament d’un element patrimonial comporta:
- La introducció d’unitats de programació a l’aula entorn a l’eix temàtic que defineix l’element apadrinat i que s’ajustin als objectius generals d’etapa per a cada nivell.
- La realització d’accions de recerca interdisciplinària, en el marc dels currículums de les diferents matèries, especialment de les ciències socials, així com accions de participació de la comunitat educativa i local a l’entorn de l’element, que poden consistir en tasques de preservació i difusió.
- L’oportunitat de realitzar activitats extracurriculars internivells i de divulgació extraescolar de la tasca duta a terme per l’alumnat sobre l’element apadrinat.
- El desenvolupament, per part dels centres, d’una sèrie d’activitats entorn de l’element patrimonial, en el marc de les programacions curriculars, així com en altres espais escolars i extraescolars.
- Al final de cada curs escolar, el treball realitzat per l’alumnat (o una selecció d’aquest) haurà de divulgar-se mitjançant exposicions, per via telemàtica o per altres mitjans.