SERVEI EDUCATIU DE ZONA (SEZ)

Els serveis educatius de zona són òrgans de suport permanent a la tasca docent dels i les mestres, dels professors i professores i dels centres educatius, que es constitueixen en nuclis de dinamització pedagògica, d’orientació psicopedagògica, de recerca de noves metodologies i d’acostament de l’escola a l’entorn.

Els centres de recursos pedagògics (CRP), els equips d’assessorament i orientació psicopedagògica (EAP) i els equips de suport i assessorament en llengua, interculturalitat i cohesió social (ELIC) són equips multiprofessionals que actuen de manera integrada, per donar suport a la realització efectiva del projecte educatiu dels centres i dels projectes educatius de zona i actuen preferentment amb el professorat i centres públics i privats sostinguts amb fons públics d’ensenyament obligatori no universitari d’una zona geogràfica educativa determinada. Les seves funcions estan regulades pel Decret 155/1994 de 28 de juny, modificat pel Decret 180/2005 de 30 d’agost, pels quals es regulen els serveis educatius.

Pel que fa al procés d’integració de les actuacions dels serveis educatius de zona, a banda de les prioritats generals d’actuació dels serveis educatius, ja citades, caldrà que es prioritzin les actuacions següents:

a. El suport a totes aquelles polítiques educatives marcades pel Departament d’Educació i que es concreten, entre altres, en plans i programes d’actuació.
b. Concretar un únic pla d’actuació amb objectius comuns.
c. Programar un pla d’intervenció comú a cadascun dels centres educatius, i a la zona.
d. Gestionar i coordinar els recursos dels diferents serveis amb una visió integrada.
e. Integrar la gestió dels diferents serveis educatius (gestió econòmica, administrativa, documental i informàtica).

ÀMBITS I FUNCIONS

Atesa la composició multiprofessional dels serveis educatius de zona, cal concretar la seva intervenció en tres grans àmbits:

• Centres i professorat,

• Alumnat i famílies,

• Zona.

A efectes organitzatius hi haurà també un àmbit intern de coordinació i formació.

En cada un dels àmbits, el servei educatiu de zona té assignades funcions comunes a tots els professionals i funcions específiques relacionades amb cada perfil professional.

Els serveis educatius oferiran als centres, al professorat i a la zona :

1. Assessorament i orientació en:
• atenció a la diversitat de l’alumnat (nouvingut o amb necessitats educatives específiques o amb necessitats educatives especials),
• competències bàsiques,
• formació permanent del professorat,
• inclusió,
• llengua, interculturalitat i cohesió social,
• processos d’ensenyament i aprenentatge i estratègies específiques,
• tutoria i orientació de l’alumnat.

2. Suport i assessorament a projectes de centre (bones pràctiques educatives, processos de millora, d’innovació i de recerca educativa):
• autonomia de centre,
• coeducació,
• convivència,
• inclusió escolar i social,
• organització i ús de la biblioteca escolar,
• plurilingüisme,
• ús didàctic de les TIC i les TAC.

3. Col·laboració i impuls:
• activitats de dinamització educativa per a l’alumnat,
• coneixement de l’entorn i aprofitament didàctic dels seus recursos,
• creació d’una xarxa de centres i projectes cooperatius,
• plans educatius d’entorn,
• seminaris de coordinació de mestres d’educació especial, mestres d’audició i llenguatge, professorat d’orientació educativa, coordinadors de llengua, interculturalitat i cohesió social de centre,
• treball en xarxa amb altres serveis educatius, institucions i entitats.

4. Informació i assessorament sobre materials didàctics, curriculars i altres recursos educatius

Els serveis educatius oferiran a l’alumnat i a les famílies dels centres educatius:
• Col·laboració i coordinació entre els diferents agents per donar una resposta coherent i adequada.
• Identificació i avaluació psicopedagògica i social, i seguiment al llarg de tota l’escolaritat.
• Informació i orientació a les famílies.

La intervenció del CRP s’organitzarà prioritzant les actuacions següents:
• Dinamització i suport a les bones pràctiques i la innovació educativa dels centres educatius i de la zona.
• Assessorament en recursos per al professorat i els centres educatius.
• Assessorament i gestió de la formació permanent del professorat.

La intervenció dels EAP s’organitzarà prioritzant les actuacions següents:
• Assessorament sobre inclusió i atenció a la diversitat
• Avaluació, assessorament i transició entre etapes dels alumnes amb NEE
• Suport als plans individualitzats
• Dinamització i coordinació de seminaris de mestres d’educació especial (MEE).

La intervenció de l’ELIC s’organitzarà prioritzant les actuacions següents:
• Suport a les aules d’acollida.
• Suport als plans individualitzats per a alumnat nouvingut.
• Suport al centre acollidor.
• Pla d’immersió.
• Projecte lingüístic de centre.
• Suport als plans educatius d’entorn.