Pit roig en migració

Divendres passat vam anar a la mollera amb els alumnes de cicle mitja de l’escola Àngel Serafí Casanovas de Sort. Vam tenir la gran sort de fer coincidir aquesta sortida amb una jornada d’anellament de les que l’ornitòleg Juan Fernández realitza a l’estació d’anellament de la mollera d’Escalarre i salancar de la Guingueta.

anellament
Jornada anellament 23/09/2016

Una estació d’anellament és una localitat on s’hi estudia la biologia dels ocells mitjançant l’anellament científic. I en què consisteix? L’anellament és un mètode científic basat en el marcatge individual de les aus. Aquestes es capturen  mitjançant unes xarxes xineses molt fines, i un cop són capturades es prenen mesures biològiques, com serien la mida de l’ala, la quantitat de greix, l’edat o el pes, dades que ens ajuden a emmagatzemar informació sobre les diferents espècies d’aus. També es col·loca en una de les potes una anella que conté un codi d’identificació i que vindria a ser el carnet d’identitat de cada individu anellat. Aquesta anella ens aportarà molta informació, ja que, en el cas de que un ocell anellat torni a caure en una estació d’anellament podrem saber per exemple, quant temps de temps ha passat des de que s’ha anellat, en quin estat es troba, quin desplaçament ha realitzat en el temps, …

Aquest divendres hem capturat i marcat gran quantitat de pit roig (Erithacus Rubecula).

Pit roig (Erithacus rubecula)

Aquest petit “moixo” viu de forma sedentària a les nostres contrades. Durant la jornada, però, vam poder aprendre que hi ha poblacions de pit roig de països més nòrdics d’Europa que migren durant la tardor a zones més càlides com podrien ser les del sud de la nostra península. Sabem que alguns dels pit roig capturats estaven en migració perquè tenien reserves de greix al seu cos. El greix acumulat de les aus vindria a ser la benzina que utilitzen per desplaçar-se llargues distàncies.

Per cert! Una dada molt interessant que ens va donar el Juan és que durant una d’aquestes sessions d’anellament va recapturar un pit roig que portava una anella d’una estació d’anellament d’una illa noruega! Ja veieu que aquest mètode científic permet als ornitòlegs conèixer les principals rutes de migració de les aus.

El recompte d’ocells anellats durant la jornada va ser de:

• 25 pit roig (Erithacus rubecula)
  • 12 tallarols de casquet (Sylvia atricapilla)
  • 7 merles (Turdus merula)
  • 3 mallerengues blaves (Parus caeruleus)
  • 2 mallerengues carboneres (Parus major)
  • 1 tallaron gros (Sylvia borin)

Un total de 50 ocells!

Després de la jornada d’anellament vam aprofitar l’espai per conèixer altres espècies que habiten a la mollera. Vam poder observar els ànecs coll -verd (Anas platyrhynchos) i els bernats pescaire (Ardea cinerea) des dels amagatalls que trobem durant el recorregut.

alumnes de cicle mitjà de l'escola Àngel Serafí CAsanvoas
alumnes de cicle mitjà de l’escola Àngel Serafí Casanvoas

Vam aprofitar també per conèixer la importància d’aquest espai humit que forma part del Parc Natural de l’Alt Pirineu, per parlar de la seva formació, per observar quina és la vegetació que hi habita i donar a conèixer altres espècies com peixos, amfibis o mamífers que tot i no haver-los pogut veure, viuen també en aquest espai.

Si voleu saber més sobre la migració del pit roig podeu llegir aquest article de la web de Recerca en acció: A l’octubre arriben els pit roig en migració

Per cert! dilluns 4 d’octubre és el dia mundial dels ocells.