Activitat de tardor amb els alumnes d’infantil de l’escola La Closa

El passat dilluns 2 de novembre vam realitzar l’activitat de tardor amb els alumnes d’educació infantil de l’escola La Closa d’Esterri d’Àneu.

sortida de tardor (1) IMG_7555-web IMG_7571-web

L’objectiu era fixar-nos en tots aquells canvis que comporta la tardor i en tot allò que trobem a la natura. Vam recol·lectar les coses més representatives de la tardor a Esterri d’Àneu: els fruits que els animals mengen o recol·lecten per fer rebost per l’hivern com aglans, nous, avellanes, pomes, tapaculs o aranyons. D’aquests vam diferenciar els fruits secs dels fruits carnosos.També vam recollir llavors i vam conèixer diferents mecanismes de dispersió de les llavors, com les del freixe o la vidalba que són llavors alades i és el vent el que s’encarrega de dispersar-les, o els cuspius que tenen les llavors amb uns pèls enganxosos que fa que quedin empegades al pèl de l’animal i sigui aquest el que les dispersi.

Tot el que vam recol·lectar ho vam guardar en una capsa de tresors com la que podeu veure a la imatge, d’esquerra a dreta i de dalt a baix: poma, pinya sencera, llavor de freixe, nou, llavors de vidauba, cuspius, pinyes rossegades per esquirol, aranyons, tapaculs, aglans de roure i avellanes.

capsa de tresors

També vam recollir fulles i vam fer una paleta de colors que va consistir en buscar coses de la natura de diferent color seguint una gradació de colors de tardor.

Què hem après?

Entre d’altres coses hem après que:

Els dies són més cada vegada més curts, motiu pel qual les fulles dels arbres caducifolis canviïn de color esdevenint grogues, taronges, vermelles o marrons. La raó és molt senzilla! el fet que hi hagi menys hores i menys intensitat de llum fa que hi hagi menys producció de clorofil·la, que és aquell pigment fotosintètic que dóna color verd a les fulles. A partir d’aquí altres pigments, que ja estaven també presents a les fulles, comencen a ser visibles, com és el cas de la xantofil·la o el carotè (tonalitats grogues i taronges). El color vermell és degut a la glucosa que s’ha acumulat durant tot l’estiu.

Comença a fer fred, ja no anem vestits com a l’estiu

Molts animals també canvien el seu pelatge a l’hivern per estar més confortables. Alguns fins i tot, els serveix per camuflar-se millor a la neu! És el cas de l’ermini o de la perdiu blanca!

La tardor és temps de rebost.

La tardor és el temps en que la natura es prepara per entrar a l’estació més freda de l’any, l’hivern. Quines estratègies segueixen els animals?

Gràcies als fruits que trobem a la tardor, hi ha animals que fan rebost, com l’esquirol, el gaig o el ratolí de bosc. D’altres, mengen molt i es preparen per passar l’hivern inactius, és a dir hivernant, com l’ós bru, la marmota o la taupa. Finalment hi ha animals que passaran l’hivern menjant el que trobaran. En el cas dels moixons podem ajudar-los posant menjadores als nostres balcons i jardins, així els ajudem a mantenir la capa de greix que és la que els protegirà del dur fred de l’hivern.

Esquirol-avellanes-webgaig-aglans-web