2ª sessió del curs fauna i territori

Aquest passat dissabte va tenir lloc la segona sessió del curs d’aproximació multidisciplinar al coneixement del territori, enguany dedicat a la gestió de la fauna. Dissabte vam realitzar dues sortides molt interessants, una al CRAM, Centre de Recuperació d’Animals Marins, i l’altre al CRARC, el Centre de Recuperació d’Amfibis i Rèptils de Catalunya.

El CRAM està situat des de fa set anys en uns terrenys del municipi del Prat del Llobregat que van ser cedits pel mateix ajuntament en el moment que s’ampliava l’aeroport de Barcelona. Hem conegut els tres objectius de treball del CRAM. Per una banda, la  clínica animal, és a dir la part del centre que s’encarrega de recuperar els animals marins accidentats (principalment) i també alguna espècie d’au marina. Els animals que més els hi arriben són les tortugues, especialment les tortugues babaua, que normalment són una conseqüència de la interacció humana com la pesca d’arrossegament o la contaminació dels mars i platges. Hem conegut que hi ha tres espècies de tortugues marines presents a la Mediterrània, la tortuga babaua (Caretta caretta), la tortuga llaüt (Dermochelys coriacea) i la tortuga verda (Chelonia mydas). De normal ens han explicat que passen pel centre de recuperació una vintena de tortugues marines a l’any; tot i que hi ha anys que poden arribar a tenir-ne unes 30. Aquestes es recuperen i són retornades al seu hàbitat. Els casos irrecuperables es queden al centre. A la fotografia podeu conèixer una d’aquestes tortugues residents que es diu 4×4 i té vora uns 40 anys. D’altra banda també els hi arriben alguns cetacis, sobretot dofins. Malauradament els dofins que arriben es troben en molt males condicions de salut ja que són casos en que el dofí ha quedat encallat a la sorra de la platja. Aproximadament, un 1% d’aquests casos aconsegueix tirar endavant.

El segon gran objectiu de treball és l‘educació i la formació ambiental i en aquesta línia el CRAM ofereix un ampli ventall d’activitats per escolars i famílies que vulguin conèixer les espècies marines que viuen al Mediterrani i quins són les causes principals que vulneren aquestes espècies. Conèixer el gran patrimoni natural del nostre mar Mediterrani és l’únic camí per conservar-lo. Ens va sobtar, per exemple, conèixer que en el mar Mediterrani podem trobar una cinquantena d’espècies diferents de tauró entre les quals es troben el tauró blanc (Carcharodon carcharias), el tauró gris (Carcharhinus plumbeus) i la tintorera (Prionace glauca). El centre compta amb una exposició sobre taurons. Podeu consultar tot el ventall d’activitats a la web del CRAM.

Finalment tenen l’objectiu de fer recerca i conservació, objectiu importantíssim que per temes econòmics ha hagut de baixar la seva activitat.

A la tarda, vam visitar el CRARC, situat al municipi de Masquefa, únic Centre de Recuperació de fauna salvatge de l’Estat especialitzat en amfibis i rèptils, creat el 1992.

El CRARC és una institució dedicada a la rehabilitació de fauna silvestre amb la finalitat de retornar-la al seu hàbitat natural, promoure la recerca científica i l’educació i divulgació ambiental.

El Centre esmerça esforços en la gestió de rèptils i amfibis autòctons. Diferents espècies de quelonis, sauris i ofidis reben atenció a les seves dependències amb l’entrada d’uns 2.000 animals anuals. Alguns són objecte de projectes específics de cria i reintroducció, com la tortuga mediterrània, reintroduïda al Parc Natural del Garraf i a la Serra de Montsant dins un pla general que coordina la Generalitat de Catalunya.

La investigació representa un puntal dins l’organització del Centre donat que la formació continuada és plenament necessària per a gestionar correctament la fauna salvatge. Així doncs, s’han fet nombrosos treballs de recerca sobre reproducció, malalties, biometria, comportament, paleontologia, etc, que han generat diverses ponències en congressos i articles en revistes científiques.

La educació i divulgació mediambiental és un dels màxims exponents de l’activitat diària del CRARC, atenent diàriament a escoles, esplais i grups que volen aprendre sobre el fabulós món dels rèptils i amfibis.

La visita al Centre va ser guiada per l’Albert, veterinari membre de l’equip que gestiona el CRARC. Durant el recorregut per les instal·lacions vam poder observar tortugues, llangardaixos, serps i cocodrils que hi viuen al centre. Els animals provenen de troballes d’animals ferits a la natura, donacions de particulars que ja no poden atendre les necessitats d’uns animals que han crescut més del que esperaven i decomisos del tràfic il·legal d’espècies exòtiques. Les espècies autòctones un cop recuperades seran reintroduides al seu hàbitat natural, així com les nascudes dins els projectes específics de cria, mentre que les espècies exòtiques formaran part de la família reptiliana del CRARC, atesos pels treballadors del centre garantint el seu benestar, amb la important funció de sensibilitzar els visitants envers la problemàtica del comerç i tinença com a mascotes d’aquests animals.

Vam poder conèixer de ben a prop les principals característiques d’aquests animals, els projectes de recerca actualment en marxa, els programes de cria en captivitat que duen a terme actualment, la problemàtica de les espècies de rèptils exòtiques alliberades al medi natural (espècies invasores) i les tasques d’educació ambiental que es realitzen amb escolars amb els seus materials pedagògics corresponents.

Una visita molt recomanable  que podeu començar a preparar coneixent-los navegant per la seva  pàgina web.