Presentació

El Camp d’Aprenentatge1 de les Valls d’Àneu està situat al Pirineu, a la comarca del Pallars Sobirà, al municipi d’Esterri d’Àneu. En un entorn muntanyós d’alt valor natural i paisatgístic duem a terme les nostres activitats amb l’objectiu de donar a conèixer el patrimoni natural i cultural de les Valls d’Àneu. El Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, el Parc Natural de l’Alt Pirineu i la presència d’arquitectura romànica a les valls, esdevenen els punts més representatius del nostre CdA.

Els àmbits de treball més significatius que duem a terme són:
  • L’àmbit natural: centrat en la descoberta de l’entorn natural pirinenc. La visita a dos mil metres d’alçada al Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, endinsar-nos en l’avetosa més gran de la península ibèrica o posar-nos dins d’un torrent d’alta muntanya són un exemple de les activitats que durem a terme per conèixer com s’han format aquestes muntanyes, quins són els agents erosius que han modelat i modelen el Pirineu, entendre l’acció erosiva dels torrents de muntanya o conèixer les comunitats vegetals dels estatges subalpins o la fauna salvatge que habita els diferents ecosistemes pirinencs.
  • L’àmbit social: centrat en la descoberta del patrimoni cultural, històric i artístic pirinenc. L’estudi del paisatge, la visita a l’església de Sant Just i Sant Pastor del poble de Son, una passejada per la vila closa d’Escaló o recórrer les estances de casa Gassia d’Esterri d’Àneu són alguns exemples de les activitats que durem a terme per conèixer l’arquitectura romànica present a la zona, les pintures romàniques i gòtiques i la vida tradicional als pobles de muntanya.
  • L’àmbit tecnològic: centrat en el coneixement dels sistemes tecnològics de la vida quotidiana. A partir dels recursos que tenim a les valls coneixerem com es reciclen les aigües residuals del municipi d’Esterri d’Àneu, aprendrem la forma tradicional de construcció dels habitatges tot comparant-ho amb els habitatges actuals o coneixerem com ha estat el procés tradicional d’obtenció de teixits fets de llana.

Podeu consultar totes les activitats que realitzem a l’apartat àmbits de treball o en el següent enllaç on trobareu una llista de les activitats que realitzem i als nivells educatius als quals estan dirigides.

Consulta les nostres activitats

Una mica d’història

L’any 1987 naixia l’Escola de Natura de la mà del Consell Cultural de les Valls d’Àneu, amb l’objectiu de donar a conèixer el patrimoni natural i cultural de les Valls d’Àneu als alumnes de Primària i de Secundària de tot Catalunya.

El curs 1991-1992 l’Escola de Natura passa a formar part de la Xarxa de Camps d’Aprenentatge del Departament d’Ensenyament i deixa de dependre del Consell Cultural de les Valls d’Àneu. A partir d’aquest moment, passa a anomenar-se Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu.

Qui som

Al Camp d’Aprenentatge Valls d’Àneu hi treballem quatre professores del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya (Neus, Estel, Cristina i Marta). La nostra tasca docent amb els alumnes es desenvolupa aproximadament des de les 9h del matí fins a les 18h de la tarda.

Les estades que realitzen els centres educatius solen ser de dos, tres, quatre o cinc dies. Les escoles pròximes a la seu del CdA, com les escoles comarcals, també realitzen activitats de dia. Les activitats a realitzar i la distribució d’aquestes al llarg de l’estada es planifiquen conjuntament amb els docents dels centres educatius segons els seus interessos curriculars. Cada estada és única.

D’esquerra a dreta: Cristina Cereza, Neus Bardina, Marta Naharro i Estel Forcada

1 Els Camps i Entorns d’Aprenentatge són serveis educatius del Departament d’Educació que ofereixen al professorat i als centres docents la possibilitat de desenvolupar projectes de treball per a l’estudi i l’experimentació en un medi singular de Catalunya; s’adrecen principalment a alumnes d’Educació Primària, Secundària, Cicles Formatius i Batxillerat. Podeu trobar més informació a: http://xtec.gencat.cat/ca/serveis/sesc/cda/