Projectes Compartits

Els Projectes Compartits són una proposta didàctica dels Camps d’Aprenentatge que pretenen aprofundir en el model competencial d’ensenyament-aparenentatge. Es vol incidir en la forma de treballar amb l’alumnat a partir d’un estudi de cas o situació complexa que els dugui a fer-se preguntes sobre determinats fenòmens i a trobar respostes, i que treballaran amb el suport del camp d’aprenentatge.

Aquesta forma de treballar pretén:

• Estimular la participació en el marc d’un procés d’aprenentatge innovador i significatiu.
  • Afavorir el contrast d’idees i l’autoregulació d’aprenentatges.
  • Plantejar-los preguntes clau per a resoldre durant la sortida o estada.
  • Ajudar-los a construir un model per a interpretar la complexitat de la realitat.

Amb aquesta finalitat, els camps d’aprenentatge, mitjançant els projectes compartits, proposen als mestres i professorat que en són usuaris una nova modalitat d’utilització del CdA, i d’organització i coordinació del treball, que  comporta:

1. Que el CdA pugui participar en un projecte engegat pel centre educatiu, o a l’inversa. Cal treballar sota la premissa que l’estada forma part d’una seqüència didàctica de la programació anual del centre educatiu, i, per tant cal dotar-la d’uns objectius, continguts i competències. Per tant, el treball que es farà al CdA ha d’anar totalment vinculat al treball que es farà a l’aula.
  2. Aquest treball es durà a terme en tres moments importants que es poden donar simultàniament: Moment 1 d’inici i programació conjunta, Moment 2 d’estada a CdA i el Moment 3 d’avaluació de resultats. Tota aquest treball ha d’anar coordinat entre el centre educatiu i el CdA, i si s’escau, avaluar-lo conjuntament.
  3. Afavorir l’ús d’eines telemàtiques per a compartir la informació, i preferiblement construir una xarxa  d’aprenentatge entorn al projecte. De la mateixa manera, seria bo compartir amb altres escoles participants en altres projectes el treball fet.

Si el vostre centre educatiu està interessat en engegar un Projecte Compartit amb el Camp d’Aprenentatge de la Vall de Boí, no dubteu en posar-vos en contacte amb nosaltres.

Actualment el CdA de la Vall de Boí té engegat un projecte compartit amb la ZER de l’Alta Ribagorça:

CONEIXEM EL NOSTRE ENTORN?

La ZER Alta Ribagorça i el CdA Escola de Natura de la Vall do Boí fa molt de temps que col·laboren. Així, cada any el CdA realitzava algunes activitats amb els alumnes de la ZER. Malgrat això, les activitats no tenien cap nexe entre elles ni objectius a nivell global. Per tal dotar aquestes activitats de coherència a nivell global i contextualitzar les activitats amb el medi on ens trobem, el 2019 es crea el projecte compartit “Coneixem el nostre entorn?”.

“Coneixem el nostre entorn?” és un projecte bianual amb els següents objectius:

• Crear un espai on els i les alumnes de les escoles que integren la ZER puguin interactuar i relacionar-se.
  • Donar a conèixer els valors naturals i culturals de l’entorn més proper a les escoles de la ZER.
  • Afavorir el desenvolupament de les competències bàsiques de primària; especialment les competències per conviure i habitar el món.
  • Estimular la participació de docent i alumnat en el marc d’un procés d’aprenentatge innovador i significatiu.

El projecte es materialitza amb un total de 7 activitats al llarg de tota l’educació primària que es seqüencien de la següent manera:

Cicle Curs 1 Curs 2
Cicle superior Pèl i ploma

Fem de meteoròlegs

Projecte orenetes

El món de la truita

Projecte orenetes

Cicle mitjà Viatgem cap al Romànic El conte dels ocells
Cicle inicial Els escombriaires de la natura

A dia d’avui, les línies de treball d’aquest projecte compartit es basen en el foment de la coordinació entre els docents del CdA i la ZER per tal de dissenyar eines d’avaluació que ens permetin valorar l’assoliment dels objectius definits al final de l’etapa educativa.