La mineralomassa a les comunitats forestals

INS Reguissol, Sta. Maria de Palautordera

Com circulen i s’acumulen els nutrients en un bosc? Als ecosistemes terrestres, una bona part de la producció primària s’acumula, durant alguns anys, en forma de materials estructurals. Juntament a l’acumulació de materials formats per O, C i H també hi ha una acumulació de minerals;  als boscos s’hi acumulen quantitats elevades de calci, nitrogen, potassi i magnesi. Amb els alumnes de segon de batxillerat de l’Institut Reguissol de Sta. Maria de Palautordera ens  hem iniciat en una de les tècniques més comunes per a l’estudi de la mineralomassa: l’anàlisi d’alguns elements de les cendres obtingudes de diferents fraccions dels arbres (fulles, branques, troncs, escorça, virosta…). Mitjançant l’estufa hem assecat les mostres, amb el forn de mufla les hem calcinat i el fotòmetre de flama ens ha permès calcular la concentració de sodi i potassi a les nostres mostres.

5sqpn9gu
crisols preparats per entrar al forn de mufla