Casa d’orenetes, molta sort i amoretes!

Enguany des del Camp d’Aprenentatge hem engegat un nou projecte compartit amb les escoles del territori. Els alumnes de Cicle Mitjà (3r i 4t) de Primària de l’Escola de la Vall de Boí (Barruera) i els alumnes de 4t de l’Escola Ribagorçana (Pont de Suert) s’han convertit en ornitòlegs experts i han col•laborat com a censadors en el Projecte Orenetes, un projecte de ciència ciutadana, obert per a que tothom que vulgui col•laborar-hi. Consisteix en un programa de seguiment de la població d’oreneta cuablanca (Delichon urbicum) amb abast a Catalunya, Balears i País Valencià, el qual és una iniciativa de l’Institut Català d’Ornitologia iniciada al 2010.
El projecte consisteix en fer dos censos: un a la primavera (de l’1 al 31 de maig), per tal de detectar la quantitat de nius d’oreneta cuablanca que hi ha al poble o ciutat que es censa; i un altre a l’estiu (del 15 de juny al 31 de juliol), per tal de recollir dades sobre el període de nidificació d’aquesta espècie. Els alumnes organitzats en petits grups, acompanyats per un mestre de l’escola o un professor del CdA, i ben equipats amb uns prismàtics, van recórrer els carrers dels quadrants que els va tocar prospectar, tot parant atenció a detectar tots els nius d’oreneta cuablanca. S’hi havien de fixar molt i molt bé, per a no confondre els nius d’oreneta cuablanca amb els nius dels altres tipus d’orenetes i ocells similars!

QUÈ HEM APRÈS?

Participant en aquest projecte els alumnes han pogut aprendre diverses coses curioses sobre l’oreneta cuablanca, com ara que tot i anomenar-se cuablanca en realitat el que té blanc és el carpó, la part final del cos que toca a la cua, però la cua la té negra. També que és molt important procurar per la conservació de l’espècie, ja que ens ajuda a nosaltres els humans a mantenir la població de mosquits a ratlla: una sola oreneta pot devorar fins a 20 kg de mosquits a l’any!
Cada femella pon entre 3 i 5 ous per posta, i poden arribar a fer tres postes per temporada. Tot i que tan el pare com la mare participen en l’alimentació dels pollets –portant-los mosquits al niu i extraient-ne els excrements per mantenir el niu net- hem pogut comprovar amb els nostres propis ulls que els germans grans (els polls de la primera posta) ajuden als pares a alimentar els germans petits. Fent el segon cens vam veure que entraven dins d’un niu fins a 4 adults a alimentar els pollets de dintre. Aquets fenomen, on els germans grans ajuden als pares a criar els polls petits, s’anomena cria cooperativa.

L’oreneta cuablanca és un bon bioindicador de la qualitat ambiental de l’aire, ja que la seva dieta es basa estrictament en insectes, la població dels quals es veu directament afectada per la contaminació atmosfèrica. És per això, entre d’altres motius, que té interès científic fer el seguiment d’aquesta espècie. L’ICO es planteja diversos objectius per aquest projecte, d’entre els quals es podrien destacar:

– Conèixer l’estat actual de la població d’oreneta cuablanca als diversos municipis de Catalunya i poder-ne estudiar la seva evolució en el temps.
– Conèixer els requeriments ecològics de l’espècie, incloses les necessitats que té a l’hora de seleccionar els emplaçaments per bastir el niu.

Agraïm…

l’entusiasme dels mestres de les dues escoles col•laboradores –Carme, Maribel i Noemí (Escola Ribagorçana) i Carles i Júlia (Escola de la Vall de Boí), l’acompanyament en un dels censos de l’Agent Rural Maria José i a la nostra estudiant en pràctiques, la Gemma; la cessió gratuïta de prismàtics per a fer les observacions al Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici i el suport tècnic en l’entrada de dades a l’aplicatiu als tècnics de l’ICO –Marina, Abel i Ferran-. Tanmateix, el principal agraïment és per als nens i nenes de l’Escola Ribagorçana i de la Vall de Boí. Gràcies a la seva col•laboració sabem una mica més d’aquesta espècie tant simpàtica que ens acompanya cada estiu. Podeu consultar les dades recollides, tant el nombre com les ubicacions dels nius, per Pont de Suert i per Barruera aquí.

Ara que els alumnes de Cicle Mitjà ja sou tots uns experts, us animem per a que engresqueu a les vostres famílies a fer el cens d’orenetes als vostres pobles: les orenetes de la Ribagorça us esperen! Consulteu la informació detallada de com obrir una nova unitat de mostreig i quins són els passos que cal seguir en aquesta web.

Fotos del cens a Pont de Suert:  http://blocs.xtec.cat/escolaribagorana/2018/06/28/projecte-orenetes/
Consulteu les dades dels censos de Barruera i Pont de Suert a: http://www.orenetes.cat/veure-dades/