Àmbit Arqueologia de la Guerra Civil

ACTIVITATS RELACIONADES
  • Visita al Merengue

Aquesta visita a l’espai de memòria del Merengue està pensada per a l’alumnat de segon cicle d’ESO i batxillerat.

El Camp d’Aprenentatge de la Noguera ha elaborat un seguit d’activitats didàctiques en relació a la divulgació escolar dels Espais de la Batalla del Segre, en concret en l’espai on es va formar el Cap de Pont de Balaguer, a la Noguera.

En els darrers anys, i impulsat des del govern de Catalunya, s’han fet passos per afavorir la memòria i la dignificació de totes aquelles persones que van patir la repressió, el dolor i la mort en la defensa dels seus ideals democràtics. En aquests moments, alguns dels espais històrics de la guerra civil espanyola a la Noguera es troben ja en situació de ser visitables -per exemple, “el Merengue” a Camarasa-, però manquen eines d’apropament didàctic que afavoreixin la seva comprensió i que, per tant, facilitin el reconeixement i divulgació de la memòria i el patrimoni de la guerra civil.

En aquesta direcció, els objectius prioritaris plantejats des del CdA de la Noguera són:

– Utilització dels espais de la memòria històrica com a font de coneixement del passat partint de la premisa que l’experiència d’enfrontar-se al passat des dels llocs on perviu la memòria d’aquest passat, afavoreix l’aproximació als fets històrics.
– Potenciació de processos d’empatia històrica, proposant un apropament a la memòria de la Batalla del Segre des dels mateixos espais històrics on es va desenvolupar, adreçant-los fonamentalment a l’alumnat de 4rt. d’ESO i de batxillerat, que tenen edats similars als actors històrics dels fets que es produïren en aquest indret. Les primeres actuacions en aquest front de guerra van ser protagonitzades per l’anomenada lleva del biberó.
– Veure la història local com a eina d’apropament a la història més general. Aquest objectiu es desenvolupa a partir de propostes didàctiques que permeten una interrelació entre el marc més general (la Guerra Civil) i el local (la Batalla del Segre en el Cap de Pont de Balaguer).

Merengue 360º

• Per morir en l’oblit, recuperem la memòria democràtica.

Activitat didàctica que es realitza als instituts, concretament a 2on de Batxillerat.

És una activitat que es porta a terme en els instituts. Cal, doncs, un espai de terra en el pati per poder desenvolupar-hi l’excavació arqueològica. Consta de tres laboratoris diferents per on passa l’alumnat en grups de 10, de manera rotatòria:
• Un és la de la pròpia excavació on troben un esquelet, amb una sèrie d’elements que portava el soldat que aporten informació tant de la vida al front (elements bèl·lics, sanitaris, alimentació,…), com de la seva vida personal, en l’estat que es troben en una excavació. Val a dir que totes les fonts que s’utilitzen en les diferents taules són de veritat, no són reproduccions.
• Un altre on l’alumnat troba una motxilla i una llauna. En la motxilla, que se suposa que porta el soldat, hi ha objectes originals d’època per poder refer la vida del soldat al front. La llauna conté objectes que guarda la família del soldat a casa una vegada sap que és mort. En aquest es pot refer la seva vida anterior a la guerra, tot allò que va haver de deixar de manera traumàtica.
Aquests dos laboratoris es basen en l’anàlisi de fonts materials.
• El tercer laboratori es basa en la classificació de diverses fonts segons la seva naturalesa. Són un conjunt de fotografies, notícies de premsa, fulletons de propaganda, mapes topogràfics, monedes, postals, etc., de la guerra civil. En aquesta activitat aprofitem per parlar sobre la importància de les fonts en el coneixement de la Història, simbologia i ideologia, diferents punts de vista sobre el mateix fet històric i el paper de les dones durant la guerra civil.

• Dos germans entre bombes. La Guerra Civil viscuda pels infants.

Activitat didàctica que es realitza a les escoles, concretament a 6è de Primària.

L’activitat s’inicia amb la història de dos germans que ens expliquen la seva vivència durant la Guerra Civil espanyola. Obrim la seva maleta i trobem fonts materials  ( joguines de l’època, objectes quotidians,…) i documentals ( imatges, postals,…) originals de l’ època, i un grapat de dibuixos ( fotocòpia dels originals) que varen realitzar nens i nenes en temps de guerra. A partir de 15 dibuixos  i dels 15 objectes o documents dels anys 30, els alumnes treballaran com era la vida quotidiana en temps de Guerra, mitjançant l’anàlisi del’ objecte o del document, i l’anàlisi del dibuix pintat en temps de guerra per un infant de la seva mateixa edat.

Per entendre com era la vida d’aquests dos infants, l’alumnat experimentarà fent una pràctica de cal·ligrafia amb els mateixos estris( plomins i tinta) que varen emprar els infants per dibuixar els seus dibuixos en temps de guerra.

L’activitat finalitza amb una posada en comú, i amb la pràctica individual experiencial d’una joguina dels anys 30.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *