L’Institut 4 cantons a Can santoi

Es pot beure l’aigua de la riera de  Vallvidrera?

14Alguns alumnes de 2n d’ESO d’aquest institut han vingut els dies 20 i 21 d’abril a analitzar l’ecosistema de la riera  i descobrir la qualitat de les seves aigües com a part del projecte globalitzat que estan desenvolupant al centre.

Primer  han utilitzat els seus sentits per descriure el tram de riera on feien el treball de camp. Després han mesurat la temperatura de l’aire i de l’aigua; la velocitat mitjana; l’amplada i profunditat en diferents trams per poder calcular el cabal.
Després amb un pot de vidre han olorat, han observat el color i han sacsejat durant un minut el pot per comprovar si es formava escuma.
També han identificat vegetació típica de4 ribera com: el om, el plataner, el càrex i la cua de cavall.
Per últim han capturat diferents macroinvertebrats que han observat a fons al laboratori. De cada invertebrat han fet una petita descripció i han aprofundit en diferents aspectes com: l’habitat, l’alimentació, la respiració, el cicle vital, l’índex biològic, etc.

Finalment sumant els índex biòtics (BMWPC) de tots els invertebrats trobats han pogut deduir que l’aigua de la riera no té una qualitat suficientment bona per poder-nos passar la set.

Aquesta sortida a la riera ha servit als alumnes com a punt de partida del seu Treball Globalitzat  “Recerca sobre els rius” .

1. Alumnes de 2n d'ESO INS 4Cantons

Hola,
    Us volíem fer saber que ens va agradar molt la sortida i que vam aprendre moltes coses. Sobretot ens va interessar veure els macroinvertebrats que havíem recollit a la riera amb la lupa binocular: aquesta part se’ns va fer molt curta!
    Alguns de nosaltres, després d’aquesta visita, hem decidit enfocar el nostre treball d’investigació per aprofundir més en alguns dels aspectes que hi vàrem treballar. Així, hi ha hagut un grup que ha investigat la xarxa tròfica de la riera i l’ha representat en una maqueta; un altre grup ha treballat la morfologia interna i externa de la libèl.lula i el seu cicle; altres companys han representat les dades que vàrem obtenir amb els càlculs complets, taules i gràfics i han fet un pòster informatiu; …
    També hi ha hagut grups que han investigat altres rius, com el Ripoll, fent servir la metodologia apresa el dia de la sortida.

Gràcies per tot i fins aviat,