Les comunitats vegetals en dues vessants de la Serra de Collserola

Els dies 9,10, 11 i 12 de maig els alumnes de 1r d’ESO de l’Institut Martí Dot de Sant Feliu de Llobregat han realitzat un estudi de les condicions ambientals i de la vegetació dels vessants de solell i obaga en una zona de Collserola: la vall de la riera de Vallvidrera, a la Rierada.

23Abans d’esmorzar han fet hipòtesis de les condicions mediambientals en cada vessant i del tipus de plantes que ens trobariem. També han predit quina seria la millor manera de dur a terme la recollida de dades i el material que necessitaríem per fer-ho.

Després d’esmorzar han agafat motxilles i suports i han anat plegats fins al pont de la Siberia on s’han separat: els grups 1, 2 i 3 han anat cap el vessant de solell i els grups 4, 5 i 6 cap el vessant d’obaga.

Un cop a cada vessant se’ls ha explicat la millor manera de recollir dades i el funcionament de cada instrument:

– El termòmetre ha d’estar a un metre del terra i no li pot tocar el Sol.
– En l’anemòmetre cal posar-nos en posició de “l’Estàtua de la Llibertat” i pressionar el botó vermell quan les cassoletes es mouen a més velocitat. També cal tenir en compte d’escollir les unitats adequades.
– Al psicròmetre cal mullar primer la veta i després moure’l com si fos una matraca; al cap d’un minut fer la diferència entre la temperatura del termòmetre en sec i l’humit i amb l’ajuda d’una taula calcular la humitat relativa.
– El luxòmetre, cal evitar orientar-lo directament al Sol. Encendre’l, seleccionar el rang adequat de mesura i fixar la dada amb la tecla “hold”.
– Amb la brúixola cal encarar-se a la baixada per saber l’orientació del vessant onens trobem.

La segona part ha consistit en fer un estudi de la vegetació dels vessants: en una20 parcel·la d’uns 100 m2 seleccionem les 10 plantes més significatives i les identifiquem i descrivim, especialment pel que fa a les seves característiques morfològiques d’adaptació al medi. També quantifiquem la seva abundància.

Després han tornat al laboratori on han compartit les dades i han verificat les hipòtesis inicials. Amb les mostres de fulles que han recollit, han comprovat quines plantes de cada vessant contenen més aigua pesant-les abans i després de dessecar-les en un forn a 110ºC (com no donava temps de fer-ho tot el mateix dia els grups pesaven les mostres de fulles seques dels grups del dia anterior). També han esbrinat  que les comunitats de cada vessant corresponen  a l’alzinar litoral amb roure cerrioide (la vessant de l’obaga) i  la brolla d’estepes (la vessant de solell).

El programari que han utilitzat per a fer aquesta activitat ha estat elaborat per l’equip docent de Can Santoi i es troba disponible al web:

Programa (excel) per a fer l’inventari de la vegetació dels vessants.
Programa (excel) per a calcular el contingut d’aigua a les fulles
Programa (flash) per a fer perfils de vegetació

Han estat uns grups molt treballadors i valents, ja que tot i la pluja d’algun dia han realitzat l’activitat.

Fins la propera !