Alumnes del Col·legi Isabel de Villena determinen la qualitat ecològica de la riera

Els alumnes de 2n d’Eso d’aquest col·legi 12d’Esplugues de Llobregat van portar a terme els dies 2 i 3 de febrer un treball d’investigació de la qualitat de les aigües de la riera de Vallvidrera basat en paràmetres físico-químics (temperatura, transparència de l’aigua, cabal de la riera…) i biològics (estat de la vegetació i presència de macroinvertebrats bioindicadors).

Després d’una sessió inicial de situació de les zones de mostreig i d’organització dels grups i dels materials de treball, van anar a diferents trams de la riera per fer les observacions i les mesures necessàries; també van recollir una mostra controlada i significativa d’animals de la riera.
Abans de marxar vam fer una petita batuda per recollir deixalles de l’entorn. Vegeu una mostra a la fotografiaIMG_20160203_120327_2.

Després, altra cop al laboratori, van descriure i identificar els animals i van arribar a la conclusió que la qualitat de l’aigua de la riera és mediocre, segons l’escala d’indicadors bmwpc.

Quan tornin al centre hauran d’acabar d’interpretar les dades i calcular el cabal de l’aigua.

Han estat dos dies de treball molt interessant i amb uns alumnes i professorat molt participatius. Gràcies i fins a la propera!

1. teresa Gotsens bellart

Des de fa uns anys l’escola Isabel de Villena programa una activitat amb els alumnes de 2n d’ESO a Can Santoi on es fa un estudi ecològic de la riera de Vallvidrera.
    Aquesta activitat serveix als alumnes per fer un estudi de camp d’un ecosistema en concret i poder portar a la pràctica els coneixements teòrics que han adquirit a l’aula quan han treballat el tema dels ecosistemes. Així assoleixen millor els conceptes teòrics. Alhora, els permet observar invertebrats i aprendre algunes característiques morfològiques d’aquest gran grup d’éssers vius.
    Quan els alumnes arriben a la riera i l’observen, sempre comenten que no hi ha cap ésser viu (deixant de banda les plantes) i, als professors, ens agrada observar la cara de sorpresa i alegria que mostren els alumnes quan, per primera vegada, troben algun invertebrat amb l’ajuda del salabret.
    Els alumnes gaudeixen molt de la sortida gràcies als professors de Can Santoi que, en tot moment, els guien, els fan reflexionar i els contesten les diferents preguntes que poden sorgir.
    Gràcies Can Santoi.