Les comunitats vegetals dels vessants de la vall de la Rierada

vessants_cveSeran iguals les plantes que creixen als dos vessants de la vall de la Rierada?. Seran iguals les condicions ambientals als dos vessants? Com s’adapten les plantes a cada situació?

Aquestes són les preguntes inicials a les quals els alumnes de 1r d’ESO de l’Institut Rafael Casanova de Sant Boi de Llobregat, repartits en tres dies (15, 17 i 18 de maig), van haver de donar resposta mitjançant un procés de recerca basat en el mètode científic.

En primer lloc, cada grup de treball  va realitzar hipòtesis sobre com serien les plantes als dos vessants i també les diferències en les condicions ambientals. Seguidament van portar a terme el treball de camp que va consistir en:IMG_20170517_125414

  • Prendre mesures de diferents condicions ambientals als dos vessants simultàniament: temperatura de l’aire i del sòl, humitat relativa, intensitat de la llum, velocitat del vent…
  • Observar, descriure, identificar i quantificar les principals plantes de cada vessant, tot fent atenció a determinades característiques morfològiques de les plantes (sobretot de les fulles) que poden tenir especial incidència en l’adaptació al medi: mida de les fulles, presència de pèls, de punxes…

Després, altre cop al laboratori, van iniciar el tractament de les dades mitjançant un full de càlcul i van comprovar les seves hipòtesis (que van resultat molt encertades, per cert!)

A més, van portar a terme un experiment addicional sobre el contingut d’aigua que hi ha a les fulles de les plantes de cada vessant.

Després d’un matí intens d’activitat al Camp d’Aprenenatge encara els quedarà feina per acabar a l’Institut: elaborar les conclusions finals i fer un perfil de la vegetació trobada als vessants.

Bona feina!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>