Una estada modernista

Els dies 21, 22 i 23 d’abril els alumnes de cicle superior de primària de l’Escola Enric Farreny de Lleida van fer una estada al Camp d’Aprenentatge dedicada íntegrament al modernisme.

El primer dia al matí, després d’esmorzar per a refer-se del llarg trajecte fins a Can Santoi, f33els nens i les nenes van realitzar un itinerari de descoberta de l’entorn a la recerca d’elements naturals d’inspiració modernista. Fent servir la imaginació, van poder establir certs lligams entre les pinyes, les canyes, els troncs d’arbres, els llangardaixos, les flors, … amb elements decoratius o arquitectònics d’alguns arquitectes modernistes, especialment de l’obra d’Antoni Gaudí.

A la tarda, cada grup va començar l’elaboració d’un trencadís a partir del disseny que portaven fet de l’escola.f9 Primer el van traslladar en un plafó de fusta més gran i tot seguit van anar enganxant els trossos de rajoles de diferents colors que ja els havíem preparat amb anterioritat. Va ser una feina molt entretinguda que es va allargar fins a quarts de set del vespre. Agraïm al Quico Alegret, professor jubilat recentment de Can Santoi, la seva inestimable presència i ajuda durant tot el taller.

El segon dia vam passar tot el dia a Barcelona Al matí van poder veure i descobrir elements significatius de les tres façanes dels edificis modernistes de la “mansana” de la discòrdia: la casa Lleó Morera, de Domènech i Muntaner, la casa Amatller, de Puig i Cadafalch i la casa Batlló, d’Antoni Gaudí. Després van visitar la Pedrera, també de Gaudí: van veure la façana, els patis interiors, van pujar i passejar pel terrat, van visitar un pis de l’època i finalment van fer un petit recorregut per l’exposició que es troba a les golfes.

Després d’una pausa per dinar al Palau Robert mentre queia una lleugera i breu pluja, vam anar fins al Park Güell on els alumnes van fer una petita gimcana per diferents indrets per tal de descobrir la veritable funció que Eusebi Güell tenia pensada per aquest espai. Com a cloenda de la jornada, van anar a l’espai “Gaudí Experience” on mitjançant una projecció 4D van poder reviure l’època de principis del segle XX i on alguns elements dels edificis de Gaudí prenien vida de forma sorprenent. Un cop retornats a Can Santoi encara els quedava feina: calia acabar el trencadís amb la vorada que uneix les peces i li dóna consistència. Tots els trencadissos van quedar molt bé i formaran part de la decoració de l’escola.

f43El darrer dia vam anar fins a la Colònia Güell on, a més de visitar l’església creada per Antoni Gaudí i de descobrir el significat d’alguns dels seus símbols, els alumnes van fer una ràpida passejada pels indrets més significatius de la Colònia. També van poder fer-se una idea de com es vivia en els primers temps a la Colònia amb el visionat d’un audiovisual molt interessant.

Ha estat un estada molt intensa, amb els nens i nenes altament interessats i motivats. El mestres han participat i col·laborat en tot moment. Gràcies a tots. Us esperem un altre any!