Itinerari modernista a Sant Joan Despí (ESO)

Baixar quadern de treball de l'alumne
Baixar full d'organització de la sortida
llibreta
Punt de trobada
Cost addicional entrada
SJD-ESO
Quadern de treball
Full d’organització de sortida
Propostes act. prèvies i posteriors
Lloc de trobada
Cost addicional entrada
Codi activitat

Àmbit curricular: Ciències Socials300px-Torre_de_la_Creu

Lloc on es realitza: Sant Joan Despí (Baix Llobregat).

Nivell educatiu:  Secundària.

Estacionalitat: tot l’any.

Objectius: Reconèixer els trets més rellevants de l’arquitectura i decoració modernistes fetes per l’arquitecte Josep Mª Jujol a Sant Joan Despí.
Saber diferenciar algunes reformes fetes per l’arquitecte en funció del nivell econòmic i/o social del client que li va fer l’encàrrec.
Realitzar una anàlisi mínima de l’estructura reformada i de les tècniques decoratives utilitzades d’un edifici modernista rellevant: Can Negre.
Introduir-se en  l’obra de Josep Maria Jujol.
Saber valorar la importància del treball de molts artesans dins el modernisme.

Competències bàsiques  que més potencia:

• Àmbit social
    • Competència 1. Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica.
    • Competència 4. Identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de sub­jectes històrics.
    • Competència 9. Valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l’apropiïn.
  • Àmbit cultura i valors
    • Competència 9. Analitzar críticament l’entorn natural des de la perspectiva ètica, individualment i de manera col·lectiva.
    • Competència 10. Realitzar activitats de participació i de col·laboració que promoguin actituds de compromís i democràtiques

Tipus d’activitat: itinerari-visita

Descripció: Es realitza un itinerari pel barri centre de Sant Joan Despí al llarg del qual s’observen una sèrie d’edificis que van ser construïts o bé reformats per aquest col·laborador i deixeble de Gaudí.
Els/Les alumnes, en petits grups de treball, fan l’itinerari de forma autònoma tot seguint les indicacions del quadern de treball; el recorregut s’inicia a la Torre de la Creu, coneguda també com a “Torre dels Ous”, per seguir carrer Verdaguer avall on hi ha el gruix de l’obra jujoliana. En alguns punts s’observa el treball decoratiu d’alguns artesans i col·laboradors de l’arquitecte, fonamentalment forjadors.
Finalment, tots junts entrem a l’església per observar els treballs de reforma i decoració fets a partir de l’any 1944.
L’itinerari acaba davant de Can Negre, on es fa un treball d’observació de la façana per passar posteriorment a l’interior de la casa per veure-hi l’estructura i el tractament decoratiu.

Material: Quadern de treball de l’alumne, llapis de colors, carpeta o suport.

Durada: mitja jornada.

Desplaçament: En autocar o transport públic fins a Sant Joan Despí (davant la “Torre de la Creu”); recorregut a peu (1h) pel poble.

Observacions: Aquesta activitat es pot complementar amb la visita a la Colònia Güell, a Santa Coloma de Cervelló (vegeu l’activitat “La Colònia Güell”)

Per a més informació, baixeu-vos el full d’organització de sortides.↑