Processos de vessant i riscs geològics (BAT)

Baixar quadern de treball de l'alumne
Baixar full d'organització de la sortida
llibreta
Punt de trobada
ESC-BAT
Quadern de treball
Full d’organització de sortida
Propostes act. prèvies i posteriors
Lloc de trobada

Codi activitat

Àmbit curricular: Geologia. Ciències de la Terra i el medi ambient. DSC_0926

Lloc on es realitza: Les Escletxes del Papiol (sector occidental de la serra de Collserola)

Nivell educatiu: Batxillerat

Estacionalitat: Tot l’any

Objectius: Investigar els processos erosius naturals que operen en els vessants de les muntanyes a partir de l’exemple de Les Escletxes, un espai d’interès natural protegit.
Relacionar l’efecte d’aquests tipus de processos geològics sobre els béns de les persones.
Copsar com la dinàmica geològica també succeeix a escala humana.
Quantificar el risc geològic amb el qual la població conviu i les mesures arquitectòniques que es fan per reduir els seus efectes.

Competències bàsiques  que més potencia:

• Àmbit cientificotecnològic:
    • Competència 1. Identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals
    • Competència 3. Interpretar la història de l’Univers, de la Terra i de la vida utilitzant els registres del passat
    • Competència 6. Reconèixer i aplicar els processos implicats en l’elaboració i validació del coneixement científic.
  •  Àmbit cultura i valors
    • Competència 9. Analitzar críticament l’entorn natural des de la perspectiva ètica, individualment i de manera col·lectiva.
    • Competència 10. Realitzar activitats de participació i de col·laboració que promoguin actituds de compromís i democràtiques

Tipus d’activitat: Itinerari. Descoberta

Descripció: Els alumnes, organitzats en petits grups, fan un recorregut per tres punts propers entre sí del municipi. En primer lloc visiten les Escletxes, unes esquerdes naturals de certa espectacularitat, algunes d’elles visitables pel seu interior. Es planteja el problema sobre el procés que les genera i es realitzen una sèrie de proves per resoldre-ho. En segon lloc es visita un emplaçament en el qual hi ha un conjunt d’arbres torts. Es mira d’entendre el procés que ho genera de forma similar. Per últim, s’investiguen les esquerdes que presenten algunes edificacions del poble i es plantegen algunes solucions per atenuar el risc geològic amb que la població conviu.

Material: Quadern de treball de l’alumne. Clinòmetre. Brúixola. Cinta mètrica. Flexòmetre. Altímetre. Àcid clorhídric diluït. GPS

Durada: Mitja jornada, de 9 h 30 min a 13 h 30 min

Desplaçament: En autocar fins Les Escletxes del Papiol. A peu per les escletxes i pel municipi.

Observacions: Cal portar calçat adequat per a caminar per la muntanya.

Per a més informació consulteu el Full d’organització de la sortida ↑