Pràctiques d’ecologia forestal amb l’Institut de Corbera de Llobregat

img_20170310_115611_brEl passat 10 de març, un grup reduït d’alumnes de 2n de Batxillerat d’aquest institut, acompanyats de les seves professores, van portar a terme un treball d’ecologia de camp que tenia per finalitat caracteritzar l’estat actual d’un bosc de pi blanc i elaborar propostes per a dur-hi a terme una gestió forestal adequada. Això va implicar:

• Classificar els arbres en classes diamètriques (concepte més o menys equivalent a les seves edats) i analitzar la seva freqüència.
  • Calcular la biomassa del bosc (kg/ha)
  • Calcular la producció (kg/ha/any).

Vam escollir una parcel·la de bosc propera al Camp d’Aprenentatge. Els alumnes van mesurar la seva àrea mitjançant tècniques de cartografia digital.
Es van distribuir la totalitat d’arbres presents entre els diferents grups d’alumnes. Per a calcular la biomassa de cada arbre havien de mesurar el seu diàmetre (mitjançant una cinta π) i la seva alçada (mitjançant càlculs trigonomètrics i l’ajut d’un clinòmetre).

Per a calcular la producció els calia conèixer la biomassa que tenien els arbres un cert temps enrere, és a dir, el seu diàmetre i la seva alçada d’aquell moment. Per a calcular-la van mesurar els diàmetres a partir de mostres d’anells de creixement dels arbres (extretes amb barrines de Pressler, o amb mostres de “llesques” de pins de la zona) i les alçades a partir d’una equació de creixement dels arbres (obtinguda a partir de les dades reals d’alçades actuals).

classes_diametriquesEls resultats obtinguts ens van sorprendre una mica ja que només hi havia arbres  o bé molt joves o bé molt vells. La interpretació no era fàcil però van sorgir diverses possibles explicacions entre els alumnes

Va ser un grup amb un gran nivell de comprensió de tota la metodologia emprada i amb molta capacitat analítica. Felicitats!