Alumnes de l’Institut Vall d’Hebron posen en pràctica les eines bàsiques per a la gestió forestal

IMG_20170321_092823
Mesurant la densitat de la fusta de pi

Els dies 21 de març i 19 d’abril d’enguany, els alumnes del Cicle Formatiu “Activitats en el Medi Natural” d’aquest Institut de Barcelona van poder aplicar les tècniques bàsiques per al coneixement de l’estat d’un bosc de pi blanc a la zona de la Rierada de la Serra de Collserola.

Els elements bàsics per a determinar-lo són: classificar els arbres per classes diamètriques, calcular la biomassa dels troncs i calcular també la producció i la productivitat del bosc. A nivell pràctic, els alumnes es van organitzar en grups que tenien assignats una parcel·la d’estudi cada un. Havien de prendre mesures dels diàmetres i de les alçades de tots els arbres (els diàmetres de forma directa; les alçades per mètodes trigonomètrics). Prèviament havien calculat de forma experimental la densitat de la fusta de pi blanc.

Donada la poca densitat d’arbres que hi havia a cada parcel·la, es van ajuntar totes les dades de les parcel·les en una sola de més gran; d’aquesta manera aconseguim donar més significativitat als resultats obtinguts. El tractament de les dades es va fer mitjançant un full de càlcul excel (BiomassaVR.xls) creat expressament per a aquesta activitat.

Grafic_arbres_Vall_HebronEls resultats obtinguts ens mostren un bosc amb bastants plançons de pins i també força exemplars més aviat grans; falten pins de gruix mitjà. Els alumnes van aportar diferents interpretacions per tal d’explicar aquest fenomen.

Felicitem els alumnes i els seus professors pel treball de gran nivell que van portar a terme.

Podeu trobar més informació d’aquesta activitat a la seva pàgina descriptiva