Projecte “Adoptem el nostre patrimoni”

Des del CdA de l’Alt Berguedà oferim suport als centres que tinguin ganes de participar en aquest projecte de l’àmbit de les ciències socials adreçat a alumnes de Cicle Superior de Primària o de l’Educació Secundària Obligatòria.

Es tracta que l’escola o institut adopti un element patrimonial proper al centre com a objecte d’estudi, de recerca i de difusió del què ha suposat. Aquest element serà el centre d’una sèrie d’activitats encaminades a posar-lo en context, a entendre’l, a respectar-lo, a fer-ne difusió… de manera que els alumnes se’l facin seu. El treball amb les diferents fonts d’informació que es tinguin a l’abast, el treball de camp i les accions de difusió o conservació que es pugin portar a terme, de ben segur, poden proporcionar una bona base per aconseguir l’objectiu de posar en valor, a ulls dels alumnes i de tota la comunitat, el “seu” patrimoni, el que tenen més a tocar de casa seva.

El Projecte “Adoptem el nostre patrimoni” (ANP) és una proposta de treball en xarxa per dinamitzar el coneixement del patrimoni històric i arqueològic de cada municipi a través d’un treball específic als centres educatius en torn a un “monument” proper que fomenti, no només l’apropament a la història local, sinó també la cohesió social a partir de la construcció de valors cívics i vincles identitaris comuns. Aquesta proposta educativa possibilita formes complementàries d’aprenentatge i de valoració del patrimoni històric i cultural en l’entorn local i pretén implicar tan els centres educatius, com la comunitat escolar en el seu conjunt: municipis i entitats locals o comarcals que formin part de l’entorn proper dels centres participants.

L’origen d’aquest projecte es remunta a l’any 1994 quan un programa cultural de la Unió Europea va impulsar el projecte L’escola adopta un monument en el marc del qual noies i nois de totes les edats van treballar sobre un monument local. Prenent com a inspiració prinicipal aquest projecte, però també molts altres amb la mateixa orientació portats a terme arreu d’Europa, el Centre d’Estudis del Patrimoni Arqueològic de la Prehistòria de la Universitat Autònoma de Barcelona, en col·laboració amb entitats locals i comarcals, impulsà des del curs 2004/05 aquest programa a Catalunya adaptant-lo a les característiques de la nostra realitat cultural i educativa. Des del curs 2006/2007, el Camp d’Aprenentatge de la Noguera, participa en la seva coordinació i en el suport didàctic als projectes escolars.

Enllaços: