Activitat: Transformació d’un poble de muntanya

Castellarifonts

MODALITATS
Estada
Nivells: (cliqueu per visualitzar la fitxa de l’activitat)

Educació Primària (CM, CS)

Educació Secundària

Desenvolupament de l’activitat:

Arribada a Castellar de n’Hug:

Farem la presentació de l’activitat i dels mestres del CdA. Tot seguit s’embenaran els ulls dels alumnes i pujarem a poc a poc fins al museu del pastor, tot escoltant i percebent els sons i sensacions de passejar per Castellar “a les fosques” i per tal d’aconseguir viatjar del present al passat del poble.

El museu del pastor

Entrarem al museu del pastor per conèixer la vida de Castellar de n’Hug en èpoques passades, on els oficis lligats a la terra eren els que ocupaven la major part de la població.

El camí ral

Veurem què és un camí ral, el seu origen, la seva construcció i l’ús que tenia.

Parada al dipòsit

Des d’aquesta talaia ens mirarem el poble de Castellar i el seu entorn més immediat, per descobrir canvis que s’han produït en el paisatge, lligats a l’evolució productiva del poble de Castellar. També ens servirà per comparar-ho amb el poble d’origen dels alumnes.

Estudi del poble avui.

De tornada al poble, farem una petita recerca que servirà per donar-nos pistes sobre el Castellar de n’Hug d’avui en dia, l’ocupació dels seus habitants, els atractius de la zona…

Les Fonts del Llobregat

La visita a Les Fonts del Llobregat ens aportarà informació sobre l’aprofitament de l’aigua abans i ara (canals, rescloses, molins, minicentrals hidroelèctriques), i de l’època industrial de Castellar de n’Hug, lligada a la indústria del ciment de la fàbrica del Clot del Moro.

Producte final

Opció 1:  Per als més petits pot ser interessant establir una comparativa dels espais de Castellar de n’Hug amb la seva localitat d’origen. Un recull de fotos de Castellar amb les equivalències  al seu municipi pot ser una bona manera d’aprofundir en el coneixement del propi municipi i facilitar la comparació. Aquest recull es pot fer en format digital  o elaborant un llibre en paper, on puguin escriure les diferències que hi ha d’un indret a l’altre.

Opció 2: Després de conèixer Castellar de n’Hug, i el què suposa viure-hi, els alumnes poden fer un DAFO o alguna taula de doble entrada per pensar quins avantatges i quins inconvenients té el fet de viure en un poble de muntanya. A partir d’aquí es pot organitzar un debat a l’aula amb les opinions de tots i cadascun dels alumnes. Un cop realitzat el debat, cada alumnes pot realitzar un text argumentatiu explicant el seu punt de vista sobre si els agradaria viure o no en un poble d’alta muntanya.

Observacions:
  • L’activitat és d’un dia. Cal portar esmorzar, dinar i aigua.
  • Cal anar preparat amb bon calçat i roba d’abric per protegir-se de les possibles inclemències del temps.
  • L’activitat es pot complementar amb la visita al Museu del Ciment del Clot del Moro (preu de l’entrada a part), o amb una volta per les instal·lacions d’aquesta fàbrica. En aquest cas, cal comptar amb el temps necessari per a la visita, amb la qual cosa l’activitat es pot allargar en durada.
Enllaços:

Localització