STEAMem Castelldefels

Connectar les estratègies d’innovació i l’educació científico-tecnològica amb les necessitats de la societat és, sens dubte, un repte complex. Les organitzacions educatives estan cridades a anar més enllà de la compartimentació del coneixement en matèries i avançar cap a un nou marc STEAM que abordi els programes d’educació científica i tecnològica des d’una perspectiva global, sistèmica i inclusiva. En aquest nou paradigma els centres, els docents i els estudiants han d’esdevenir agents del benestar de la comunitat mitjançant la creació d’aliances amb altres actors locals, cercant solucions a problemes propers i rellevants.

La fortalesa del nostre projecte es basa en la col·laboració de diferents organitzacions i entitats (Ajuntament de Castelldefels, Departament d’Educació, Societat Catalana de Tecnologia, Universitat) que abracen diversos àmbits i nivells acadèmics. L’objectiu és que l’alumnat visibilitzi un itinerari vocacional i professional sòlid, tot forjant les seves expectatives de formació futura, sumant els esforços de tota la comunitat educativa.

A través del projecte STEAMem Castelldefels es pretén que l’alumnat de 4t d’ESO treballi a l’institut continguts curriculars STEAM a partir dels quals haurà de preparar diferents propostes didàctiques adaptades als infants de primària, en el marc del Servei Comunitari.

En el procés, els nois i noies aprendran a treballar en equip i a coordinar-se amb els mestres de l’escola de primària per portar endavant les activitats, la gestió dels materials, la temporització i els continguts a desenvolupar. D’aquesta manera es vol contribuir a l’assoliment dels objectius d’aprenentatge de tot l’alumnat visibilitzant, al mateix temps, un itinerari STEAM de desenvolupament educatiu i vocacional mitjançant l’acompanyament i suport dels estudiants de secundària, “impulsors STEAM” a les escoles, que mostri als infants un camí tangible i viable cap a l’èxit acadèmic i personal.

Els objectius del projecte STEAMem Castelldefels són:

• Reforçar el procés d’orientació de l’alumnat de Castelldefels envers als estudis i professions de l’àmbit STEAM en termes d’equitat i en totes les etapes educatives.
  • Augmentar les vocacions cientificotecnològiques i matemàtiques amb perspectiva de gènere i en contextos socials desafavorits.
  • Incrementar en els centres educatius de Castelldefels l’aplicació de metodologies d’aprenentatge transversal, vehiculars i generadores de coneixement compartit entre els diferents àmbits científic, tecnològic, artístic i matemàtic que fomentin el pensament crític i la creativitat.
  • Promoure la creació d’aliances entre els centres educatius, els agents de l’àmbit cientificotecnològic i l’entorn proper mitjançant la realització d’activitats relacionades amb problemes socialment rellevants.
  • Impulsar l’adquisició de valors que fomentin el desenvolupament sostenible i la cohesió social a través de l’ús estratègic del coneixement científic i de la tecnologia.

Amb el suport de l’Ajuntament de Castelldefels, els centres participants disposaran dels kits de robòtica, sensòrica i programació necessaris per tirar endavant les propostes didàctiques. Durant el curs 2022-2023 es preveu dur a terme el pilotatge del projecte a l’INS Josep Lluís Sert, a l’ESC Els Pins i a l’ESC Lluís Vives. Després de l’avaluació del pilotatge i, si escau, de la revisió i adequació dels recursos, es preveu obrir el projecte a la participació d’altres centres educatius de Castelldefels durant el curs 2023-2024.