Expressart. Museu portàtil per a educació infantil i primària

expressartExpressart és un projecte endegat pel MACBA que ofereix recursos per treballar l’art contemporani a l’aula, de manera que es pugui dedicar el temps necessari per aprofundir en algunes de les qüestions que només poden ser insinuades en el transcurs d’una visita a les sales. L’obertura cap als centres escolars permet plantejar algunes qüestions sobre l’art contemporani, lligades al contacte directe posterior amb diferents obres que formen part de la col·lecció del MACBA.

Aquest projecte està concebut com un conjunt de propostes didàctiques per realitzar a l’aula amb l’ajuda d’un conjunt de materials (objectes tridimensionals, imatges i textos) allotjats dins una caixa en forma de maleta, que es lliuren en préstec a aquells mestres que ho sol·licitin i que vulguin preparar la visita al museu.

El Servei Educatiu Baix Llobregat-6 disposa de dues maletes que resten a disposició de les escoles de la demarcació.

| Formular la sol·licitud de préstec |

| Calendari de préstec |

L’objectiu principal del projecte és que, tant els alumnes com els mestres, gaudeixin de les obres i puguin establir un diàleg amb elles, tot partint de la pròpia experiència, estimulant el respecte i l’interès per l’art com a mitjà d’expressió, joc, representació i experimentació.

expressart500x444Un altre objectiu del projecte és que els infants prenguin consciència de la seva pròpia capacitat per expressar-se, i que la desenvolupin lliurement, bo i minimitzant imposicions i restriccions, en la mesura del que sigui possible, i animant-los a utilitzar alguns dels elements o procediments que fan servir els artistes.

Encara que és possible dur a terme les propostes didàctiques contingudes a la maleta Expressart sense haver de visitar el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), les activitats estan pensades per ésser realitzades abans de la visita al Museu amb els alumnes, amb l’objectiu d’abordar determinats aspectes clau de l’art contemporani que és impossible plantejar en profunditat en el transcurs d’una visita. D’aquesta manera, el treball inicial a l’aula facilitarà que els nois i noies, havent abordat prèviament múltiples conceptes útils per respectar i entendre el treball dels artistes, desenvolupin al Museu, davant de les obres, fructífers processos d’observació, reconeixement, identificació, recerca, etc. En el cas que es treballin posteriorment a la visita al Museu, les propostes permetran aprofundir en les qüestions que a les sales només hagin pogut ser insinuades: què expressen els artistes a través de les seves obres, quins materials fan servir, quins procediments de treball desenvolupen, etc., i també explorar altres qüestions relacionades amb temes diversos.

Cada maleta consta de tres apartats:

La maleta dels objectes. Objectes que formen part de quadres, un objecte per a cada alumne per descriure, per treballar les emocions, per elaborar una caixa amb les idees de classe, per relacionar dos objectes i treure una història… Hi ha un interactiu a la caixa que en breu estarà a la xarxa, la part dels objectes és més pels mestres i la part dels artistes per treballar amb els alumnes.

La maleta dels cubs. Per treballar els materials, abans de l’art contemporani hi havia pocs materials per fer art.

La maleta comodí. Consta d’estoretes per dignificar els objectes i una bossa de bales. Les bales van ser ideades de com una metàfora de nosaltres mateixos, són rodonets com els nostres caps però no n’hi ha cap d’igual. Es pot muntar una història.

| Descarregueu la guia per al professorat |
| + informació – MACBA |