La lectura de la premsa escrita a l’aula

L’educació, avui en dia, integra continguts i orientacions que busquen desenvolupar en l’alumnat aquelles habilitats que li seran imprescindibles a l’era digital, a saber: la capacitat de llegir textos, comprendre’ls i expressar les idees de forma clara i simple; la cerca crítica i selectiva d’informació; la capacitat de pensar independentment, d’expressar la pròpia opinió mitjançant arguments vàlids i de resoldre problemes generant noves idees. Hom considera que el foment de la lectura de la premsa escrita a l’aula és una bona eina perquè, a partir de l’anàlisi de l’actualitat, l’alumnat desenvolupi la seva consciència crítica enfront de la realitat del món actual i adquireixi uns valors cívics fonamentals.

L’alfabetització mediàtica

És un àrea de coneixement imprescindible en l’actual Societat del Coneixement que promou la lectura i la recepció crítica dels missatges, tant dels mitjans de comunicació de massa tradicionals com la premsa escrita, el cinema, la ràdio o la televisió; com dels nous mitjans tecnològics: internet, videojocs, telèfons mòbils, etc.

La Unió Europea i la UNESCO en recomanen la seva introducció a l’escola i el seu principal objectiu és que la joventut aprengui a acostar-se als mitjans de comunicació amb sentit crític i a utilitzar-los amb creativitat.

Els continguts relacionats amb els mitjans que cal treballar a l’aula per acostar-s’hi críticament són: qui els produeix; les seves diferents classes i categories; les tecnologies relacionades amb ells; els diferents codis i llenguatges que utilitzen; les formes que reflecteixen la realitat i a qui es dirigeixen.

L’educació mediàtica i competències bàsiques

L’educació mediàtica es relaciona amb les competències bàsiques perquè és un recurs de bàsic per al desenvolupament de:

  1. Les capacitats intel·lectuals, com l’ús de la informació, la resolució de problemes, el desenvolupament del judici crític i de la creativitat.
  2. Les capacitats metodològiques com l’autoorganització del treball o l’ús adequat de les diferents fonts d’informació i de les noves tecnologies.
  3. Les capacitats personals i socials, com l’autoestima i la cooperació amb els altres.
  4. Les capacitats comunicatives com la de comunicar adequadament.

L’educació mediàtica manté, però, una relació directa amb competències específiques com la comunicació lingüística, el tractament de la informació i la competència digital i la competència social i ciutadana.

Recursos per a treballar la lectura de la premsa escrita a l’aula

Monografies

Retos y perspectivas de la educación mediática en España. Consulta a expertos

Alfabetización mediática y competencias básicas

Guies didàctiques

El periódico

La notícia y el reportaje

La entrevista y la crónica

El artículo y la columna

El editorial, el suelto y la crítica

Lectura de prensa y desarrollo de la competencia lectora

La diagramación del periódico

Altres documents

La prensa escrita, recurso didáctico

Premios nacionales. Fomento de la lectura de la prensa 2007

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>