L’educació, avui en dia, integra continguts i orientacions que busquen desenvolupar en l’alumnat aquelles habilitats que li seran imprescindibles a l’era digital, a saber: la capacitat de llegir textos, comprendre’ls i expressar les idees de forma clara i simple; la cerca crítica i selectiva d’informació; la capacitat de pensar independentment, d’expressar la pròpia opinió mitjançant arguments vàlids i de resoldre problemes generant noves idees. Hom considera que el foment de la lectura de la premsa escrita a l’aula és una bona eina perquè, a partir de l’anàlisi de l’actualitat, l’alumnat desenvolupi la seva consciència crítica enfront de la realitat del món actual i adquireixi uns valors cívics fonamentals.
L’alfabetització mediàtica
És un àrea de coneixement imprescindible en l’actual Societat del Coneixement que promou la lectura i la recepció crítica dels missatges, tant dels mitjans de comunicació de massa tradicionals com la premsa escrita, el cinema, la ràdio o la televisió; com dels nous mitjans tecnològics: internet, videojocs, telèfons mòbils, etc.
La Unió Europea i la UNESCO en recomanen la seva introducció a l’escola i el seu principal objectiu és que la joventut aprengui a acostar-se als mitjans de comunicació amb sentit crític i a utilitzar-los amb creativitat.
Els continguts relacionats amb els mitjans que cal treballar a l’aula per acostar-s’hi críticament són: qui els produeix; les seves diferents classes i categories; les tecnologies relacionades amb ells; els diferents codis i llenguatges que utilitzen; les formes que reflecteixen la realitat i a qui es dirigeixen.
L’educació mediàtica i competències bàsiques
L’educació mediàtica es relaciona amb les competències bàsiques perquè és un recurs de bàsic per al desenvolupament de:
- Les capacitats intel·lectuals, com l’ús de la informació, la resolució de problemes, el desenvolupament del judici crític i de la creativitat.
- Les capacitats metodològiques com l’autoorganització del treball o l’ús adequat de les diferents fonts d’informació i de les noves tecnologies.
- Les capacitats personals i socials, com l’autoestima i la cooperació amb els altres.
- Les capacitats comunicatives com la de comunicar adequadament.
L’educació mediàtica manté, però, una relació directa amb competències específiques com la comunicació lingüística, el tractament de la informació i la competència digital i la competència social i ciutadana.
Recursos per a treballar la lectura de la premsa escrita a l’aula
Monografies
Retos y perspectivas de la educación mediática en España. Consulta a expertos
Alfabetización mediática y competencias básicas
Guies didàctiques
El editorial, el suelto y la crítica
Lectura de prensa y desarrollo de la competencia lectora