Què ens fa humans? Un programa alternatiu de ciències socials

Aquest treball va ser guardonat amb el Premi Marta Mata de Pedagogia 2015. Els autors són Carles Anguera, Pilar Benejam, Dolors Bosch, Roser Canals, Carles Garcia i Neus González-Monfort que integren el Grup de Recerca i Innovació en el Currículum de Ciències Socials (GRICCSO).

Ofereixen en aquest llibre una programació “alternativa” al currículum oficial de l’àrea de ciències socials per a l’ESO.  Tracta d’ajudar a comprendre i a interpretar els grans problemes de la humanitat.

Al Diari de l’Educació hom pot llegir sobre aquesta proposta didàctica:

Aquesta ens permet treballar el contingut sobre les ciències socials i, en especial, la història de la humanitat i la relació entre el passat, el present i el futur, a la vegada que permet la comprensió del present a mesura que anem cercant, en les formes de vida de les societats que ens han precedit, les raons que expliquen com la humanitat ha evolucionat fins als nostres dies.

Aquesta evolució no és lineal perquè presenta avenços i retrocessos. Avenços deguts, per exemple, a descobriments científics i tècnics, a esdeveniments socials que han permès avançar en la consecució de drets per a diferents col·lectius socials o a la creativitat en el camp de l’art i la cultura, entre d’altres. Però també es donen retrocessos com ara les guerres, les diferents formes d’explotació i domini d’uns grups humans sobre d’altres, l’esclavatge, l’imperialisme o l’explotació de les classes treballadores.

La comprensió de la història com a procés permet identificar aspectes positius i negatius del present i pensar que la realitat pot canviar i que és possible un món més just, pacífic i sostenible. La comprensió de la història com a procés ens fa conscients de la nostra responsabilitat per deixar un món millor a les generacions futures.

A banda d’una introducció metodològica i organitzativa sobre el projecte, el llibre inclou dos exemples d’unitats didàctiques:

  • Tema 7: La industrialització, una millora per a tothom?
  • Tema 10. Un món sostenible i just: quin futur volem?

La proposta inclou una gran diversitat de recursos per a la recerca i per a l’elaboració i comunicació d’informació i de coneixements. Hi ha textos escrits, webs de referència i una gran profusió de suports i eines digitals. En definitiva, una porta oberta perquè l’alumnat se senti interpel·lat, amb autonomia i amb l’ajuda que calgui per part del professorat, per gestionar la construcció de coneixement.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>