«Que bé que ens ho hem passat!», un relat sobre els refugiats

mopurgoAutor: Michael Morpurgo
Il·lustracions: Quentin Blake
Traducció: Yannick Garcia
Editorial: Bambú
Col·lecció: Joves lectors
Edat: +8

Michael Morpurgo, l’autor de dos clàssics de la literatura infantil i juvenil: El regne de Kensuke Cavall de guerra ens presenta un relat carregat de valors sobre un tema molt d’actualitat: els refugiats. Es tracta d’una narració breu, ideal per debatre després de la seva lectura en la comunitat escolar.

Morpurgo s’acosta a aquesta problemàtica a través d’uns refugiats que ens poden quedar molt allunyats: els vietnamites que han de fugir del seu país cap a les costes de Hong Kong durant la cruenta guerra del Vietnam (1955-1975).

El protagonista és un infant que va fugir amb la seva família en barca, tots els integrants de la qual van morir en la travessa excepte ell. Es pot comprovar com el rerefons de la història narrada, malgrat estar allunyada en el temps, és molt actual.

Durant una excursió a Devon, on els alumnes comparteixen uns dies de colònies en una granja agrícola al bell mig del Parc Nacional de Dartmoor, una de les professores que coordina els grups, i que exerceix com a narradora de la història, adverteix un comportament una mica inusual en un dels nois, en Ho.

Ho és un infant que no es comunica, no pronuncia una sola paraula quan es relaciona tant amb els docents com amb la resta dels escolars, tanmateix sembla gaudir especialment de les tasques quotidianes que se li assignen i, sobretot, del contacte amb els animals. La mestra i el director de la granja descobriran la veritable història del noi precisament gràcies al vincle que sembla unir-lo a un dels cavalls amb qui comparteix confidències.

Que l’obra es desenvolupi en una granja no és casualitat, Morpurgo impulsa des dels anys setanta una cadena de granges orientades a la realització de colònies escolars en l’àmbit rural.

Que bé que ens ho hem passat! està il·lustrat amb l’inconfusible estil de Quentin Blake (l’il·lustrador sempre lligat amb l’obra de Roald Dahl), sempre fidel als seus conceptes gràfics.