L’institut de Torrelles de Llobregat compromès amb el programa «Tenim Drets, Teixim Llibertats»

L’Àrea d’Internacional i de Cooperació de l’Àrea Metropolitana de Barcelona treballa amb els ajuntaments per promoure la consciència crítica i el compromís de la ciutadania envers el reconeixement i la defensa de l’exercici dels drets humans de totes les persones des d’una mirada local-global amb l’objectiu de promoure-ho en els municipis metropolitans de menys de 10000 habitants.

De les set poblacions participants en el programa, tres d’elles: Cervelló, La Palma i Torrelles de Llobregat, corresponen a la demarcació del Servei Educatiu Baix Llobregat-6. Les altres localitats són: Begues, Sant Climent i Santa Coloma de Cervelló.

Aquest programa, sota el nom genèric de Tenim Drets, Teixim Llibertats ha focalitzat la seva primera edició en els drets humans dels refugiats que són víctimes del conflicte bèl·lic de Síria que, iniciat el 2011, ha provocat 7,6 milions de persones desplaçades internes i 4 milions de refugiades, segons dades de l’ACNUR.  D’aquestes persones, la majoria s’han quedat en països fronterers com Turquia o el Líban, on sobreviuen en camps o assentaments amb l’esperança de tornar a les seves llars. La resta han emprès un viatge més llarg i ple de riscos per terra o travessant el Mediterrani.

L’experiència de Torrelles de Llobregat

En el cas de l’institut de Torrelles de Llobregat el 26, 27 i 30 de gener van organitzar un taller, en qual van reflexionar sobre què signifiquen els drets humans, quina importància tenen, així com l’actual vulneració pel que fa als drets a la lliure circulació i a l’asil que s’estan negant a centenars de milers de persones que creuen la Mediterrània fugint del conflicte bèl·lic al seu país. L’alumnat també van realitzar de manera conjunta un tros de la manta del municipi que vam unir al pati, on van poder expressar les seves mirades, els seus desitjos i les seves denúncies per posar fi a la situació de la crisi de la Mediterrània i reclamar a les administracions el compliment dels compromisos adquirits internacionalment. Les activitats es van emmarcar dins el Dia Escolar de la No-Violència i de la Pau, que se celebra cada 30 de gener, en memòria de la mort de Mahatma Gandhi, qui va destacar per la seva lluita per la defensa dels drets humans mitjançant l’ús de la no-violència.
Posteriorment, l’11 de març, es va presentar el programa Tenim Drets, Teixim Llibertats i es va compartir el vídeo, editat a l’institut, que encapçala aquest article.

També fou molt significatiu l’acte a Torrelles de Llobregat amb representants dels municipis del programa i una taula rodona moderada pel periodista Adrià Bas, en la qual van participar Nour Al Chikh Oughlli, testimoni de Síria, i Fernando Pujol, de l’ONG Proactiva Open Arms. També es va exposar la manta de Torrelles i un grup de joves de l’Esplai Arc de Sant Martí va pintar en directe un tros més de tela. La jornada es va acabar amb el ritme de Maracatú, un grup de batucada del municipi.

cervellodretshjumans24254Per la seva part, Cervelló ha organitzat diferents activitats relacionades amb els drets humans. L’Ajuntament va iniciar el procés a l’octubre de l’any passat, en un acte públic on va reunir diverses entitats del municipi i en el qual va convidar dues defensores dels drets humans per tal que exposessin el seu testimoni personal, Esperanza Huayama, del Perú, i Luz Helena Ramírez Hacheb, de Colòmbia.  Les dues defensores van exposar la seva tasca i reivindicació. Des de llavors, hem fet tallers dins el programa Tenim Drets, Teixim Llibertats amb el casal d’avis de l’Associació Farem (una associació per a persones amb discapacitat), amb els infants de l’Escola Nova i amb els joves de l’institut del municipi, en els quals tothom ha pogut cosir les teles amb els seus missatges. Així mateix, el passat 5 de març, a la plaça de l’Ajuntament de Cervelló, amb la participació de la població i de diverses entitats del poble, entre les quals hi havia les associacions Cervelló Solidari i l’associació de Dones i d’Artistes de Cervelló, vam exposar el tapís que havíem confeccionat unint els retalls de tothom i es va elaborar l’últim pedaç, després de sentir el testimoni de l’Hussam Halahmada, un jove activista refugiat sirià que fa 5 mesos va arribar a Catalunya, després d’haver recorregut un llarg viatge fugint del conflicte armat. Una xocolata desfeta oferta per les Xocolateres de Cervelló va endolcir la jornada.

lapalmadretshumans_184050I, pel que fa a La Palma, el 29 de març es va teixir la manta de la Palma de Cervelló, en el marc de la Setmana Jove del municipi, amb representants del Consell d’Infants, l’educadora de l’espai, la tècnica de Joventut, l’alcalde i el regidor d’educació, després d’una activitat de reflexió amb els assistents molt enriquidora!

Vine a l’acte final el 14 de maig a la platja Nova Icària de Barcelona!

Ja tenim data per a la celebració de l’acte final d’aquesta primera edició del Tenim Drets, Teixim Llibertats!! Reserveu-vos el 14 de maig, d’11 h a 13.30 h, per venir a la platja de la Nova Icària de Barcelona a reivindicar de manera lúdica els drets humans dels refugiats. Hi haurà actuacions, els ciutadans sereu els protagonistes del programa i participareu directament en les diferents parts i alguna sorpresa més…   Us hi esperem!