En un mercat global, on la competència arriba des de qualsevol part del món i per a qualsevol tipus d’empresa o entitat, la innovació és una peça clau de l’estratègia de les organitzacions. A l’hora de potenciar la innovació dins d’una organització, el nivell de formació dels treballadors és absolutament determinant.
Amb la intenció de donar una nova resposta a aquesta situació, neix el programa d’innovació i transferència de coneixement “InnovaFP“. La finalitat del programa és col.laborar amb les empreses i entitats, de l’entorn d’influència del centre, per desenvolupar projectes d’innovació i transferència de coneixement, que incentivin l’actualització dels coneixements del professorat, la millora de la capacitació dels alumnes dels cicles formatius i augmenti els vincles CENTRE FORMATIU – EMPRESA, tot contribuint a la millora de la competitivitat de les organitzacions que participen en el programa.
A través d’InnovaFP es crea doncs una xarxa que potencia la transferència de coneixement i que suposa un estímul pels diferents agents: alumnat, professors, centres educatius i organitzacions. En el marc del programa, s’han desenvolupat 312 projectes des del 2011, en què hi ha participat 38 centres amb projectes, 178 empreses, 617 alumnes, 245 professors, que han aconseguit facturar 224.086 euros. Durant la presentació s’han exposat alguns exemples d’aquests projectes, com el relatiu a la pròtesis ergonòmica de mà i canell realitzada amb impressora 3D per alumnes de l’Escola del Treball de Barcelona.
Recentment el Departament d’Ensenyament ha obert la convocatòria anual de centres que formen part de la xarxa InnovaFP i per al proper curs 2016-2017 s’hi han sumat 8 centres nous, entre ells l’Institut Gabriela Mistral i Salesians de Sant Vicenç dels Horts.
Qui hi té accés
El programa està obert a organitzacions de tot tipus, empreses privades, empreses públiques, Organitzacions No Governamentals, administració pública, autònoms, fundacions, associacions, i fins i tot emprenedors.
Pel fet de tractar-se de projectes innovadors, sempre que s’escau es garanteix la confidencialitat de les tasques dutes a terme i dels resultats obtinguts, durant el període que s’estimi oportú en cada cas. Aquesta confidencialitat afecta tant a professors, com a alumes.
Objectius
• Esdevenir un pol de coneixement. Això implica que el centre acumula coneixement que després ha de revertir en el territori esdevenint un referent en aquesta matèria.
• Millora les competències clau per dels alumnes que participen en aquest tipus de projectes.
• Actualitzar permanentment els coneixements del professorat de formació professional, per tal contribueixi a l’augment de la motivació i la millora de la formació de l’alumnat.
• Contribuir a la millora de la competitivitat de les organitzacions. L’augment de la competitivitat de les organitzacions porta associat, en la majoria de casos, la necessitat de comptar amb tècnics qualificats, la qual,cosa ha de revertir en una millor inserció de l’alumnat. Aquest fet ha de fer més atractiva la formació professional, i atraure més persones als centres educatius, sobretot als cicles de caire industrial que són els que tenen nivells de matriculació mes baixos.
• Millorar les relacions Centre formatiu – Empresa. Aquesta millora de les relacions, s’espera que contribueixi a millorar els currículums dels diferents cicles formatius, millorar la inserció dels alumnes a les empreses, així com millorar l’equipament i/o instal·lacions dels centres participants, ja sigui a través de donacions de les empreses, o bé com a inversió de les quantitats aportades per les empreses per la prestació dels serveis.
• Optimitzar les instal·lacions i l’equipament del centre formatiu.
Grups d’interès
Es poden identificar quatre grups d’interès que interactuen en aquest programa:
Alumnat
Participa en projectes altament interessants i engrescadors per a la seva formació, alhora que exploren una via d’inserció laboral.Professorat
Té la possibilitat de mantenir-se actualitzat en els coneixements i les tècniques utilitzades a la indústria, millorar la programació dels mòduls formatius que imparteix i obtenir un creixement personal i professional per la participació en aquest tipus de projectes.Centres formatius
Permet establir unes relacions més estretes amb les organitzacions del seu entorn, millorar l’equipament del centre i mantenir un elevat nivell de motivació, tant del professorat com de l’alumnat.Organitzacions
Poden desenvolupar projectes d’innovació o transferència de coneixement, a un cost avantatjós. A més les organitzacions poden avaluar les capacitats dels participants, essent una possible via de captació de nou talent.
Tipus de projectes
En el programa hi tenen cabuda tres tipologies de projectes en relació amb organitzacions:
• Projectes que l’organització proposa per ser desenvolupats en hores de classe, amb reconeixement per a les millors solucions aportades. Normalment es tracta de la generació d’idees per a un producte, procés o servei determinat.
• Projectes amb organitzacions en els quals professors i alumnes desenvolupen un projecte que sigui d’utilitat per a l’organització i pel qual el centre rep una compensació econòmica. Aquests projectes van més enllà de la generació d’idees. Dins d’aquests tipus de projectes, s’inclouen:
– Petits projectes d’innovació o transferència de coneixement que l’organitació tingui pensats de fa temps però que, el dia a dia, no li ha permès tirar endavant.
– Projectes que s’identifiquen en una visita a l’organització i que resulten d’interès, tant per al centre formatiu com per a l’organització.
• Projectes d’iniciativa pròpia. De vegades, les diferents visites a les organitzacions i el coneixement que els diferents tècnics i coordinadors tenen dels seus camps de treball, fa que sorgeixin idees de nous projectes. En aquests casos, es comença a treballar el projecte al servei d’innovació i transferència de coneixement del centre i, un cop madurat, es proposa a les organitzacions la seva participació en el projecte. En aquest cas, s’acorda l’aportació de les organitzacions al projecte i tot el que fa referència a la propietat intel·lectual, drets d’autoria i patents.
• Projectes Europeus. També és considera la participació en projectes d’àmbit europeu, en col·laboració amb centres i organitzacions d’altres països. Aquest tipus de projectes, aporten un avantatge addicional com és haver de desenvolupar el projecte en un altre idioma (normalment anglès), i la possibilitat d’estrènyer lligams amb centres i organitzacions on més tard, es poden enviar alumnes a realitzar el mòdul de formació professional en centres de treball (FPCT). En aquests casos es pot comptar amb fons de programes europeus que faciliten el finançament del projecte.
Centre
|
Població
|
Bemen 3
|
Barcelona
|
Centre Integral d’FP Ilerna
|
Lleida
|
Col·legi Xaloc
|
L’Hospitalet de Llobregat
|
Escola d’Hoteleria i Turisme de Lleida
|
Lleida
|
Escola Tècnico-Professional Xavier
|
Barcelona
|
Escola Viticultura i Enologia Mercè Rossell i Domènech
|
Sant Sadurní d’Anoia
|
Institut Andreu Nin
|
El Vendrell
|
Institut Anna Gironella de Mundet
|
Barcelona
|
Institut Baix Camp
|
Reus
|
Institut Bernat el Ferrer
|
Molins de Rei
|
Institut Bonanova
|
Barcelona
|
Institut Cal·lípolis
|
Tarragona
|
Institut Caparrella
|
Lleida
|
Institut Carles Vallbona
|
Granollers
|
Institut Castellarnau
|
Sabadell
|
Institut Comte de Rius
|
Tarragona
|
Institut de Badia del Vallès
|
Badia del Vallès
|
Institut de l’Ebre
|
Tortosa
|
Institut de Mollet del Vallès
|
Mollet del Vallès
|
Institut de Terrassa
|
Terrassa
|
Institut de Vic
|
Vic
|
Institut d’Horticultura i Jardineria
|
Reus
|
Institut Escola del Treball
|
Barcelona
|
Institut Escola del Treball de Granollers
|
Granollers
|
Institut Escola del Treball de Lleida
|
Lleida
|
Institut Escola d’Hoteleria i Turisme de Barcelona
|
Barcelona
|
Institut Escola d’Hoteleria i Turisme de Cambrils
|
Cambrils
|
Institut Esteve Terradas i Illa
|
Cornellà de Llobregat
|
Institut Ferran Tallada
|
Barcelona
|
Institut Francesc Vidal i Barraquer
|
Tarragona
|
Institut Francesc Xavier Lluch i Rafecas
|
Vilanova i la Geltrú
|
Institut Gabriela Mistral
|
Sant Vicenç dels Horts
|
Institut Guindàvols
|
Lleida
|
Institut Jaume Huguet
|
Valls
|
Institut Joan Brossa
|
Barcelona
|
Institut Josep Brugulat
|
Banyoles
|
Institut La Ferreria
|
Montcada i Reixac
|
Institut La Garrotxa
|
Olot
|
Institut La Guineueta
|
Barcelona
|
Institut La Serreta
|
Rubí
|
Institut Lacetània
|
Manresa
|
Institut Mare de Déu de la Mercè
|
Barcelona
|
Institut Marianao
|
Sant Boi de Llobregat
|
Institut Miquel Biada
|
Mataró
|
Institut Mitjans Audiovisuals
|
Barcelona
|
Institut Montilivi
|
Girona
|
Institut Montsià
|
Amposta
|
Institut Narcís Monturiol
|
Barcelona
|
Institut Nicolau Copèrnic
|
Terrassa
|
Institut Pere Martell
|
Tarragona
|
Institut Poblenou
|
Barcelona
|
Institut Provençana
|
L’Hospitalet de Llobregat
|
Institut Rubió i Tudurí
|
Barcelona
|
Institut Thos i Codina
|
Mataró
|
Institut Torrevicens
|
Lleida
|
Intitut Narcís Xifra i Masmitjà
|
Girona
|
La Salle Barceloneta
|
Barcelona
|
La Salle Mollerussa
|
Mollerussa
|
Salesians de Sant Vicenç dels Horts
|
Sant Vicenç dels Horts
|
Salesians de Sarrià
|
Barcelona
|