Las narracions digitals són relats d’històries que combinen narratives i contingut digital (imatges, so i vídeo), que donen com a resultat una petita pel•lícula. Inicialment aquestes produccions tenien un alt contingut emocional ja que tenien un marcat caràcter personal i estava expressada en primera persona.
La realització de narracions digitals permet una integració de les TIC de manera ordinària en les processos d’ensenyament i aprenentatge i faciliten una alfabetització mediàtica.
Cada cop ens trobem més produccions d’aquesta mena a les escoles.
Bernard Robin, professor de la Universitat de Houston que dirigeix el projecte Educational uses of digital storytelling, defineix quins són els elements originals per a una bona història digital.
- El punt de vista de l’autor-narrador.
- La qüestió dramàtica que estableix el suspens necessari que ha de tenir una història (les preguntes que s’ha de respondre).
- El contingut emocional que es reforça al dramatitzar sobre temes de la nostra experiència personal (la manera com s’aborden les situacions).
- La veu pròpia perquè en aquest tipus d’històries la veu és l’element que dóna vida al guió (ritme, pausa, modulació).
- El poder de la banda sonora que fa que la música sigui quelcom bàsic per al relat digital (recolzament dels estats anímics).
- L’economia que es relaciona amb la duració d’una història digital que sol ser breu (segons i minuts) (contingut just sense sobrecàrregues).
- El ritme que és necessari perquè la narrativa visual d’una història digital sigui a la vegada clara i evocadora.
1. Tècnica
Sistema Stopmotion.
L’stopmotion és una tècnica d’animació que consisteix a capturar fotografies consecutives d’un objecte movent-lo una mica entre fotografia i fotografia de manera que visualitzant-les ràpidament sembla que l’objecte es mogui. Generalment es denominen animacions d’stopmotion a totes aquelles que no són realitzades ni amb dibuixos:dibuixos animats (també anomenada: animació tradicional 2D), ni tampoc creades completament dins l’ordinador (animació 3D); sinó que han sigut creades prenent imatges de la realitat. Així doncs, l’stopmotion es fa servir per a produir moviments animats de qualsevol objecte, tan sigui rígid com moldejable: joguines, blocs de construcció, ninots articulats o personatges creats amb plastilina…
1 segon = 10 fotos
Baixar la resolució de les fotografies (per exemple 768×576 píxels és el que té el sistema PAL)
2. Eines i recursos
Programari de tractament d’imatges i de so.
Programari per a l’edició: Imovie (Mac) o Moviemaker (Windows). També hi ha programari que hom pot descarregar gratuïtament com el Comic Life.
Tanmateix unes eines que faciliten molt la feina i que permeten la creació de narracions digitals són els dispositius mòbils (telèfons i tauletes).
Stopmotion: iStopmotion (Mac) i JPGVideo (Windows)
El component escrit i les habilitats fotogràfiques són essencials.
3. Dos principis bàsics
- Enfocar l’atenció dels alumnes en la història que volen explicar deixant en segon pla els mitjans digitals.
- Emprar la narració digital per promoure en els alumnes l’expressió escrita, oral, audiovisual, el pensament crític…
Les narracions digitals permeten desenvolupar les alfabetitzacions digital, oral i escrita.
Les eines utilitzades per a crear un relat digital es poden emprar per ajudar l’alumnat a llegir, a interactuar amb materials de lectura, a incrementar el vocabulari, millorar en gramàtica, ortografia…
4. Com ho fem?
0. Treball previ.
A. Motivar-los.
B. Fer un treball previ sobre la il•lustració i la tècnica.
1. Lectura, tèrtúlia i fixació dels elements narratius
C. Lectura
D. Gramàtica de la història.
2. Apropar-se al relat digital que es vol fer.
3. Conceptualització i planificació.
- Planificar i escriure el relat.
- Narració oral. L’alumnat llegeix de manera coherent la història
4. Guió / Storyboard.
5. Producció i postproducció.
- Construcció de la història digital.
6. Difusió.
E. Penjar-ho al bloc /espai web
5. Motivació i treball previs
Basat en la il•lustració, la tècnica i la motivació.
A. Il•lustració. Tècniques de dibuix, seqüències, plans…
B. Tècniques. El web d’una “Mà de contes”.
C. Motivació. L’esquer.
6. Gramàtica de la història
La gramàtica de la història es pot definir a partir d’un elements senzill que serveixen per a identificar les característiques principals de la narració:
- QUI. La resposta a aquesta pregunta permet identificar els personatges bàsics de la història inclòs l’heroi/heroïna.
- ON. El lloc o escenari de la història. Els escenaris on pot transcórrer la història poden ser variats.
- QUAN. El temps de la història. Ja sigui el temps històric o el temps cronològic. Ha de permetre ordenar les seqüències.
- QUÈ. L’acció que passa. S’ha de destacar el moment més important de la història. Inici i nus
- COM. Els canvis que s’originen a la vida dels protagonistes i perquè. Desenllaç.
7. El guió gràfic (storyboard)
L’storyboard és la presentació ordenada de dibuixos, fotografies i textos, cadascun dels quals resumeix un esdeveniment important de la narració.
Què és essencial en un storyboard?
- L’storyboard ha de captar la complexitat del conflicte central de la narració, la seva estructura i els elements que permetin el desenvolupament de la trama.
- Un bon storyboard impedeix que la narració esdevingui una successió d’esdeveniments sinó que reforça el desenvolupament de la trama i els trets diferencials dels personatges.
- L’storyboard, en la seva fase de planificació ha de reforçar els elements més dèbils de la narració. D’aquesta manera el relat tindrà un equilibri.
8. Producció i postproducció
1. Creació d’escenaris (disseny dels espais on ocorre la història).
2. Muntatge d’escenes (incorporació dels personatges i les bafarades –en el cas que no hi hagi veu).
3. Fotografies (de les escenes completes per a crear el moviment).
4. Muntatge de les imatges.
5. Gravació de l’àudio (en cas que n’hi hagi).
6. Muntatge de l’àudio en relació a les escenes.
7. Selecció i incorporació de la música.
8. Producte final i difusió.
En la producció i la postproducció de la història digital s’han de tenir en compte els recursos tecnològics que hom disposarà.