El 54% de la població de Sant Vicenç dels Horts no llegeix gairebé mai

enquestalecturaAnticipació de les dades de l’enquesta d’hàbits lectors realitzada a la població de més de 18 anys de Sant Vicenç dels Horts, al llarg del mes de febrer.

L’estudi revela dades força significatives sobre els hàbits lectors.

Si bé més de la meitat de la població no llegeix gairebé mai, una perspectiva més positiva ens permet observar que un 15% dels vicentins llegeix amb molta freqüència.

Contràriament a la tendència general (a Europa la mitjana és d’un 70% de la població femenina vs la masculina), a Sant Vicenç dels Horts, de la població amb hàbits lectors consolidats, els homes, amb un 32%, superen el 22% corresponent a les dones.

El gènere més llegit és el de misteri amb un 45%, seguit de la novel•la històrica i també de la novel•la d’aventures, amb un 35%. I per sota d’aquests gèneres: literatura romàntica (26%), esport i hàbits saludables (25%), ciència-ficció (20%), humor (19%), política i història (16%), terror (14%), ciència i tecnologia (14%)… L’assaig ocupa el darrer lloc amb un 3%.

El 44% de la població llegeix indistintament en català i castellà. La diferència entre els que llegeixen només en castellà i només en català és 40% i 16%, respectivament.

Quant al format físic, la premsa en línia és consultada per un 38% de la població. Ara bé, aquest percentatge disminueix a un 12% quan es tracta de la lectura en línia de produccions literàries.

Un 41% dels vicentins enquestats diuen que tenen entre 21 i 50 llibres a casa. I, un 28%, disposen d’una biblioteca considerable: entre 100 i 500 títols.

Pel que fa a l’adquisició dels exemplars llegits, el 68% dels vicentins manifesten que han comprat llibres al llarg del darrer any. I, a la pregunta: “Com ha aconseguit els tres últims llibres que ha llegit?”, un 42% els han comprat; deixats, un 31%; regalats, un 29%… per internet, 16%.

Hi ha un elevat coneixement de la ubicació de la Biblioteca Municipal “Les Voltes” (97%). En canvi, la xifra disminueix quan es tracta de participar en alguna de les activitats organitzades per aquest equipament (22%) o de visitar-la freqüentment (19%).

El teatre és l’art que menys interessa als vicentins (el 90% respon que no vai mai al teatre). Tampoc els museus tenen gaire acceptació (un 88% no els visita mai). La predilecció cultural es fa palesa a mirar la televisió (63%), escoltar música (61%). Seguit de la lectura amb un 46%.

Aquesta enquesta i una altra adreçada a la població de 12 a 18 anys s’emmarquen en el projecte d’àmbit comunitari d’impuls a la lectura que s’inicià el mes de gener amb la lectura d’un manifest, al qual ja s’han adherit nombroses persones.