Tecnologia i seguretat. Ciberassetjament i eines tecnològiques

Rosa Maria Gil Iranzo, doctora en informàtica, és professora en el Departament d’Informàtica i Enginyeria Industrial de la Universitat de Lleida (UdL), participà en una de les sessions del seminari Formació en xarxa de docents especialistes en l’atenció a la diversitat. Escola Inclusiva del Servei Educatiu Baix Llobregat-6.
La sessió se centra en el ciberassetjament a través de les xarxes socials, que es pot per prevenir-lo, el paper de les famílies i de l’escola, i s’explicaren algunes eines que poden ajudar a detectar-lo i prevenir-lo.

Llegeix més»

L’orientació educativa i l’acció tutorial al llarg i en cada una de les etapes educatives i dels ensenyaments

La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, destaca com a principi general del sistema educatiu l’aprenentatge permanent i l’educació al llarg de la vida. També destaca, com a principi específic, la formació integral de les capacitats intel·lectuals, ètiques, físiques, emocionals i socials dels alumnes que els permeti el ple desenvolupament de la seva personalitat. Aquest marc normatiu situa l’orientació personal, social, acadèmica i professional al servei del propi projecte de vida de cada un dels alumnes i concreta l’acció tutorial com a funció del docent per a l’acompanyament individual i col·lectiu dels alumnes.

L’organització del centre que ha de fer possible el desenvolupament d’aquests dos principis i de les seves actuacions orientadores i tutorials, es basa en l’exercici d’autonomia que es regula en el Decret 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius, a partir del qual l’orientació i l’acció tutorial s’estableixen com a elements essencials de la tasca educativa dels centres. I és en funció d’aquest marc que el Departament d’Ensenyament, dintre de la col·lecció “Documents per a l’organització i la gestió dels centres” que ha publicat la proposta que se us presenta a continuació.

Llegeix més»

Per què?

Fa un temps vàrem publicar una entrada amb el títol Dos àlbums per a temps convulsos on es presentaven dues publicacions de les editorials Takatuka i A buen paso que ens havien de permetre parlar a l’aula, sense cap mena d’autocensura, de conceptes com democràcia, revolta, llibertat, desobediència, conflicte, diferència, igualtat… Ara en presentem un altra.

Títol: Per què
Autor. Nikolai Popov
Editorial: Kalandraka
Col·lecció: Clàssics contemporanis
Gener 2018
ISBN 978-84-16804-39-9
40 pàgines

 

Si els nens i les nenes són capaços de comprendre  la insensatesa de la guerra, si s’adonen de com n’és de fàcil caure en un cicle de violència, potser en un futur es convertiran en impulsors de la pau.

Llegeix més»

Presentació del programa del Fòrum d’Educació i Cultura popular

En el marc del Som Cultura Popular, que tindrà lloc entre el 25 i el 28 de gener a Fabra i Coats (Sant Andreu), el Fòrum d’Educació i Cultura Popular presenta els primers resultats d’un procés de reflexió que ha tingut lloc en els darrers mesos. El Fòrum d’Educació i Cultura Popular vol reconèixer l’important paper de la cultura popular en l’àmbit educatiu i fer visible les experiències, les bones pràctiques, les recerques, els projectes, les formacions, etc. que s’estan realitzant a Catalunya i arreu dels Països Catalans. El Fòrum pretén ser un espai de reflexió, debat, aprenentatge i intercanvi que permeti centrar criteris, revisar el discurs teòric i les pràctiques sobre la cultura popular a l’educació, posant de relleu aspectes com la interculturalitat, la diversitat religiosa o el gènere. El Fòrum parteix d’un concepte ampli de l’educació, que inclou i integra l’educació formal, la informal i la no formal, i de la cultura popular entesa més enllà de la festa. Llegeix més»

VII Concurs escolar Saló del Còmic

En el marc de la 36a edició del Saló Internacional del Còmic de Barcelona, que tindrà lloc entre el 12 i el 15 d’abril de 2018, FICOMIC, amb la col·laboració del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, convoca el VII concurs escolar del Saló Internacional del Còmic de Barcelona.
Llegeix més»

“Una bala per al record”. La darrera novel·la de Maite Carranza adreçada al públic juvenil.

A la col·lecció jollibre de Santillana-Grup Promotor, Maite Carranza ha escrit “Una bala per al record“, una proposta que apropa al públic adolescent a la Guerra de 1936-1939 contra el feixisme. La sinopsi és la següent:

1938. Barruelo (Palència). El Miquel, de tretze anys, creu que el seu pare, un miner republicà, ha mort al front. Inesperadament, arriba la notícia que és viu, en un camp de presoners prop d’Oviedo. La seva mare li prega que el porti a casa i el noi, acompanyat per la seva gosseta Greta, marxa cap a una aventura incerta. El Miquel caminarà centenars de quilòmetres, travessarà muntanyes amb llops i desertors, pisparà menjar, fugirà de la Guàrdia Civil, s’enamorarà, coneixerà persones que ho van perdre tot, es farà un home i descobrirà amb els seus propis ulls el que és una guerra.

Llegeix més»

Guia sobre rutes de llegendes i rondalles a la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona

La Diputació de Barcelona ha editat una guia sobre rutes de llegendes i rondalles, un conjunt de 22 itineraris pels 12 espais de la Xarxa de Parcs Naturals. Cadascun d’aquests itineraris acosta a racons, paisatges, elements de patrimoni, experiències i llegendes que, a través dels seus personatges, fan viatjar al lector per indrets insòlits, singulars i plens d’història dels diferents espais protegits.
Llegeix més»

La «Nutshell Library» de Maurice Sendak

En la seva línia de recuperar l’obra de grans clàssics de la literatura infantil i juvenil, l’editorial gallega Kalandraka posa a l’abast dels lectors catalans quatre noves obres de Maurice Sendak, l’autor d’Allà on viuen els monstres. Són quatre obres confomen la Minibiblioteca, publicada originàriament el 1962 amb el títol gèneric de «Nutshell Library». Són obres de petit format escrites en vers (excel·lent la traducció catalana de Miquel Desclot) que toquen algun dels temes i situacions recurrents de la literatura per a primers lectors (l’editorial recomana la lectura d’aquests llibrets per a infants de 4 i més anys): les números, l’abecedari, els mesos de l’any i la instrucció moral.
Llegeix més»