Concurs #efim18 Experiència Fotogràfica Internacional dels Monuments

L’Experiència Fotogràfica Internacional dels Monuments és un concurs de fotografia i patrimoni adreçat als joves, que té per objectiu apropar-los al patrimoni cultural i monumental, per tal que el coneguin, el valorin i el gaudeixin.

Amb la complicitat dels centres docents, l’EFIM proposa que els alumnes de secundària dels centres educatius de Catalunya, tinguin l’ocasió de mirar des de la seva experiència el patrimoni i que construeixin el seu propi relat amb un llenguatge creatiu.

Llegeix més»

El materials de la crida a la Biblio(r)evolució en obert.

En una entrada del mes de novembre, en aquest mateix blog, ens fèiem ressò de la iniciativa  Biblio(r)evolució: Repensem els usos de la biblioteca escolar de la Fundació Bofill, una crida que es fa amb la intenció de repensar el paper de la biblioteca escolar i imaginar, de forma col·lectiva, projectes senzills i concrets que obrin fórmules innovadores de donar resposta a les funcions pròpies de la biblioteca (la formació literària i la promoció de la lectura, el desenvolupament d’habilitats informacionals i el suport a la recerca) però, alhora, també impulsin i viabilitzin el potencial d’una biblioteca escolar viva i activa quan s’orienta a donar suport de processos  de transformació educativa dels centres.
Llegeix més»

No voleu caspa? Doncs, dues tasses!

“Un objectiu comú, compartit tant pel Ministerio de Defensa com pel Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, és fomentar en la societat espanyola la cultura i la consciència de la defensa com a instrument necessari per garantir la pau i l’exercici de llibertats i drets dels ciutadans”.

Aquesta és la divisa de “Proyecto Conocimiento de la Seguridad y la Defensa en los centros educativos”, una publicació que sembla sortida d’alguna remota caverna franquista i que fa que la declaració d’intencions del seu preàmbul sigui només una xerrameca per amagar una vergonyosa doctrina retrògrada.

Si us posem a l’abast la publicació és bàsicament per constatar, un cop més, en mans de quin marc mental es troben els espanyols i, especialment, quins valors volen inculcar a través de les seves escoles. Teniu doncs aquí un exemple d’allò que no hauria de ser mai una proposta didàctica i ja no només pel que fa als casposos continguts sinó també pels criteris metodològics i didàctics inherents.

Llegeix més»

Recursos #amblanostramirada8m i les #veusquenoveus per saber #onsonlesdones

La coeducació i el foment de la igualtat efectiva entre dones i homes és un principi rector del sistema educatiu. El Pla per a la igualtat de gènere en el sistema educatiu recull com a objectiu principal l’impuls a la coeducació com a garant d’una educació sense estereotips sexistes ni discriminacions relacionades amb el gènere així com una orientació acadèmica i professional no sexista.

Recollint aquests principis, el Departament d’Ensenyament amb motiu del 8 de març, Dia Internacional de les Dones, proposa dur a terme una campanya de conscienciació a tota la comunitat educativa sobre la importància de visualitzar la participació de les dones en tots els àmbits de la vida posant en valor la seva contribució social i històrica, tot fomentant el seu apoderament com a protagonistes i creadores a través de la seva mirada.
Llegeix més»

Manifest 2018 de @desmilitaritzem: Espais educatius lliures d’exèrcits i d’armes

Un any més, l’exèrcit torna a ser present al Saló de l’Ensenyament de Barcelona i, com cada any des de 2008, la Campanya Desmilitaritzem l’Educació també hi serem per defensar una educació basada en el foment de la cultura de pau, el diàleg, la convivència i l’antimilitarisme.

La Campanya representa la confluència de les entitats i les organitzacions que aspiren a assolir un món on la despesa militar es destini a despesa social, on s’eduqui per generar pensament crític envers el sistema actual, un dels aspectes més sagnant del qual és la guerra, la destrucció, el patiment i la mort. És per això que avui tornem a ser aquí per manifestar el nostre rebuig a la campanya de propaganda i reclutament de l’exèrcit al Saló de l’Ensenyament.

Llegeix més»

Competència digital docent del professorat de Catalunya

Aquesta publicació presenta el marc que defineix i identifica les competències digitals que han de tenir els professors de Catalunya de l’àmbit no universitari, i que en possibilita l’adquisició i l’acreditació. És fruit del Projecte interdepartamental de competència digital docent, ratificat mitjançant la Resolució ENS/1356/2016, de 23 de maig (DOGC núm. 7133).

Llegeix més»

La confiança dels docents en el sistema educatiu. Per l’educació responc. #Edubaròmetre

Per l’educació responc, és la primera enquesta que pregunta a famílies i docents sobre les seves necessitats, expectatives i visions sobre l’educació dels seus fills i filles, dels seus alumnes, del seu centre i sobre com ha de ser l’educació del país. En el moment actual de canvis en l’educació, cal obrir i ampliar el debat, incorporant la pluralitat i riquesa de visions dels principals actors educatius.

Per què fer una enquesta a docents i famílies? Estem vivint moments de canvi en educació…. Llegeix més»

Què ens fa humans? Un programa alternatiu de ciències socials

Aquest treball va ser guardonat amb el Premi Marta Mata de Pedagogia 2015. Els autors són Carles Anguera, Pilar Benejam, Dolors Bosch, Roser Canals, Carles Garcia i Neus González-Monfort que integren el Grup de Recerca i Innovació en el Currículum de Ciències Socials (GRICCSO).

Ofereixen en aquest llibre una programació “alternativa” al currículum oficial de l’àrea de ciències socials per a l’ESO.  Tracta d’ajudar a comprendre i a interpretar els grans problemes de la humanitat. Llegeix més»