El Fòrum Educació de la Fundació Utopia enceta la temporada amb un debat sobre la jornada escolar i la reforma horària

cartellreformahorariaLa Fundació Utopia considera l’educació com un bé públic i un dret humà fonamental – en totes les branques i nivells – que, en els nostres temps, està sent sotmesa a un ràpid procés de mercantilització i degradació fruit d’una política neoliberal. La Fundació Utopia entén que davant d’aquesta situació és necessari recuperar el discurs educatiu i dur a terme accions que tornin l’educació al centre de les inquietuds socials.

El Fòrum Educació està constituït per persones que representin entitats o institucions del Baix Llobregat que tenen interès manifest sobre temes educatius i s’inscriuen voluntàriament.

Les finalitats del Fòrum Educació són dur a terme debats, exposicions i conferències sobre:

• Impulsar la recuperació del discurs educatiu en el marc d’una educació pública, laica i gratuïta.
  • Promoure la difusió d’estudis i investigacions sobre el sistema educatiu o sobre algun dels seus aspectes que, per la seva rellevància, tinguin clara incidència en l’escola, entesa en sentit ampli.
  • Estimular i promoure el debat sobre normatives i d’altres actuacions polítiques que incideixen directament en l’àmbit educatiu o en algun dels seus aspectes.
  • Promoure la importància i el valor de l’educació en els àmbits social, cultural i polític.
  • Estimular la democratització del sistema educatiu, que, entre d’altres accions, inclou:
  • Promoure institucions educatives gestionades democràticament i obertes a la comunitat,
  • Fomentar pràctiques i valors democràtics a l’escola,
  • Impulsar la recerca de la qualitat de les polítiques i processos educatius,
  • Recuperar la memòria col·lectiva,
  • Rebutjar els autoritarismes,
  • Fomentar el dret dels estudiants a participar en la gestió de les institucions educatives,
  • Afermar i donar valor al rol dels treballadors i treballadores de l’educació.

El debat sobre el temps escolar no és nou. Des de fa anys, molts països del nostre entorn han ordenat les seves jornades i calendaris escolars amb criteris diferents. A Catalunya, la instauració de les “vacances d’hivern” i la “setmana blanca” ha tingut una vida efímera. També de vida curta va ser la implantació de la sisena hora a les escoles públiques. D’altra banda, la implantació de la jornada contínua s’inicià el 2013, de manera experimental. Avui, encara es manté així, sense generalitzar-se, i el Departament d’Ensenyament perllongà el passat gener el pla experimental fins el 2019.

Així doncs, la primera sessió d’aquest curs tractarà sobre Jornada escolar: contínua o partida i se celebrarà el proper dia 27 d’octubre, de 18:30 a 20:30 hores, a la seu de la Fundació [Castell de Cornellà, c/Menéndez Pelayo, s/n, Cornellà de Llobregat] http://www.fundacioutopia.org/
Hi participaran com a ponents Fabián Mohedano, parlamentari al Parlament de Catalunya i promotor de la “Iniciativa per a la reforma horària”, i Àlex Castillo, membre de l’AMPA de l’IES Consell de Cent de Barcelona, que ha estat president de la FAPAC fins el març del 2016.

Podeu comunicar el vostre interès en assistir-hi amb la tramesa d’un correu-e a: secretaria@fundacioutopia.org.