Observem com es comuniquen i parlen els nostres alumnes d’educació infantil

JORNADES FORMACIÓ – ETAPA INFANTIL 0-6

L’etapa de 0 a 6 anys és un període clau durant el qual el nen aprèn, d’una manera natural,a comunicar-se i, conseqüentment, a aprendre el llenguatge, eina imprescindible per a les relacions socials i per aprendre.

L’establiment de les bases comunicatives és un procés que s’inicia molt aviat, a partir de la relació i interacció del nadó amb les persones que en tenen cura, de manera habitual, els pares. Més endavant, quan el nen va a l’escola bressol i, posteriorment a l’escola, els educadors i mestres assumeixen també un paper important.

En aquest moment, ja sigui a l’escola-bressol o a l’escola, tenen ja una experiència a l’entorn de la comunicació i, segons a quina edat, a l’entorn del llenguatge.

Tenint en compte tot plegat, l’objectiu d’aquestes jornades de formació és, a partir del coneixement de la seqüencia evolutiva d’adquisició, observar l’estil comunicatiu i
determinar el moment evolutiu dels alumnes per tal d’ajustar les pràctiques educatives de l’aula i facilitar el seu progrés cap a l’ús del llenguatge per aprendre.

S’han previst 4 sessions presencials més un temps d’observació a l’aula i registre.

Dimarts 23 octubre
Dimarts 6 de novembre
Dimarts 27 de novembre .
Dimarts 15 de gener

Primera sessió: Emmarcament teòric

• Presentació de la seqüenciació evolutiva: de 0 a 6 anys.
  • Moments claus de l’adquisició i determinació dels objectius a assolir al final de cada cicle de l’etapa infantil.

Segona sessió: Enfocament cicle 0-3

• Diferents estils comunicatius
  • Descripció del diferents estadis comunicatius i lingüístics al cicle 0-3
  • Aspectes a observar

DOCUMENT:

Tercera sessió: Observació del comportament comunicatiu i lingüístic al cicle 3-6

• Presentació d’un “ Protocol per a l’observació del llenguatge “
  • Situacions i ítems per a l’observació

DOCUMENTS:

Quarta sessió: Proposta d’intervenció a partir d’algun perfil comunicatiu i lingüístic presentat pels mestres (Acordats procediments a la 3ª sessió).

• Anàlisi i comentari del cas/casos presentats
  • Situacions i activitats a l’aula que afavoreixen el desenvolupament de: Aspectes formals / pragmàtics / i contingut – cognitius).

DOCUMENTS: