Presentació d’Olga Balbuena sobre Teràpia visual comportamental

A la darrera sessió del Seminari l’Olga Balbuena, del Centre Clar de Llum de Sant Vicenç, ens va fer una presentació sobre Teràpia visual comportamental.

Des del Seminari vàrem valorar la necessitat de conèixer com en alguns casos les dificultats d’aprenentatge que es presenten a l’inici de la lectoescriptura poden estar relacionades a alteracions visuals que cal treballar des de la teràpia visual.

L’Olga ens va presentar el perfil de l’optometrista. És el professional sanitari que té cura de la salut visual de la població pel què fa a la prevenció, detecció i tractament d’alteracions de la funció visual.

Després d’aquesta breu però molt enriquidora presentació, des del Seminari es va valorar molt interessant aprofitar la proposta de l’Olga de realitzar un breu taller de dues sessions durant el curs 2014-15.

Reflexions al voltant de l’educació visual…
Isabel Pujol

• Els nens i les nenes a mida que creixen van incorporant coneixements de tot tipus. Seria bo que a les escoles insistíssim en els aprenentatges perceptius, concretament l’educació visual, doncs és una entrada informativa cabdal, tal com ens ha explicat l’Olga Balbuena en la seva conferència.
  • Hauríem d’incorporar en les nostres programacions un espai transversal que insistís en la percepció visual, concretament en la integració de la lateralitat i en l’entrenament visual; incorporant així exercicis que són un benefici per aprenentatges bàsics com la lectoescriptura i el raonament lògic matemàtic.
  • Hem d’aturar-nos i donar un espai a l’educació visual, cercant recursos que millorin la percepció del que veuen el nostres alumnes. Millorant la visió, millorem els aprenentatges bàsics.
  • Hem de saber detectar a aquells nens i nenes que, tot i els recursos emprats per l’escola, no tenen un bon rendiment degut a un dèficit en les habilitats d’acomodació, visió binocular i/o motilitat ocular.
  • Crec que a les escoles fem moltes coses, simplement que algunes d’elles, requereixen un espai permanent on es visualitzi i reconegui la seva importància.
  • He pogut experimentar directament i en poc temps, l’augment de la velocitat lectora en nens i nenes que fan exercicis visuals.
  • Els i les mestres no podem fer tractaments però sí podem incorporar activitats sistemàtiques d’educació visual i tenir eines per a detectar, compartir amb la CAD i derivar, si s’escau, a un recurs extern.