Ronda de llibres

Ronda de llibres és una activitat que fa seus dos dels objectius del Pla Nacional de la Lectura per a infants i joves que es recull en el Pla de Govern 2011-2014 de la Generalitat de Catalunya: millorar les competències lectores de l’alumnat i fomentar l’hàbit lector i el plaer per la lectura.

S’adreça als alumnes de 4t de primària de les escoles de Corbera de Llobregat, Sant Vicenç dels Horts i de Torrelles de Llobregat i compta amb la col·laboració dels ajuntaments de Corbera de Llobregat, Sant Vicenç dels Horts i Torrelles de Llobregat i les biblioteques públiques d’aquestes poblacions.

Ronda de llibres és una competició entre grups-classe de les escoles participants, basada en la lectura de vuit llibres.

Funcionament de l’activitat

A la Ronda de llibres es proposa a cada grup-classe participant la lectura d’un lot de 8 llibres de temes i d’estils variats, escrits en català i castellà, els mateixos llibres per a tots els grups participants

La participació a la Ronda de llibres és col·lectiva, cada grup-classe ha de llegir la totalitat dels 8 llibres proposats. Cada alumne ha de llegir tants llibres com vulgui, no és obligatori que els llegeixi tots, però quants més llibres hagi llegit, més ajudarà al grup-classe a assolir l’objectiu d’arribar a la final.

Després de llegir els llibres, cada grup-classe ha de preparar 4 preguntes sobre cadascun dels 8 llibres, preguntes que aniran dirigides a les classes amb les quals jugaran, i que seran les preguntes que es faran a les sessions competitives del mes de maig.

La Ronda de llibres s’estructura en successives eliminatòries entre els grups-classe de les escoles participants. A les eliminatòries es faran les preguntes proposades des de cadascun dels grups-classe.

Temporització de l’activitat

Octubre: Presentació de l’activitat a les escoles i sessions de treball amb les persones responsables de dur a terme l’activitat dins del centre.

Novembre – Abril: Lectura dels llibres per part de l’alumnat. Aquesta és una acció que es farà sota la supervisió directa del tutor i de la persona que el centre delegui per a coordinar l’activitat dins del mateix.

Finals de gener: Sessió amb es persones responsables de dur a terme l’activitat dins del centre, per tal de fer un seguiment de la mateixa, presentar el calendari definitiu, l’estructura definitiva de les sessions de la competició, les parelles de cadascuna de les sessions…

Segona quinzena de març (abans les vacances de primavera): Lliurament de les preguntes per part dels grups-classe a la comissió de correcció de les preguntes (a8870309@xtec.cat)

Dies 17, 18 i 19 d’abril de 2012: Reunió de la comissió de correcció de les preguntes.

Maig: Fase de competició eliminatòria. Les sessions de la competició es faran a les biblioteques públiques de les tres localitats.

Els llibres

Cliqueu sobre el títol per a obtenir més informació del llibre:

ANGUERA, Mercè. No fotis, Marta! Barcelona: La Galera, 2006 (Antibarbis, 1)

DAHL, Roald. La meravellosa medecina d’en Jordi. Barcelona: Estrella Polar, 2009 (L’Odissea)

Derib + Job. Yakari. Vol. 1. Barcelona, Norma, 2010 (Col·lecció Yakari, vol. 1)

FERNÁNDEZ PAZ, Agustín. Muros. Madrid: SM, 2010. (El Barco de Vapor. Sèrie Azul)

KASPARAVICIUS, Kestutis. Coses que passen de tant en tant. Traducció de Laura Vaqué. Il·lustracions de l’autor. Editorial Thule. Col·lecció Trampantojo. Barcelona, 2009

NESQUENS, Daniel. Mi vecino de abajo. Madrid: SM, 2011 (El Barco de Vapor. Serie Naranja, 213)

RASPALL, Joana. Font de versos. Barcelona: Baula, 2005 (Ala Delta)  Poesia

SALA, Carles. Flairosa, la bruixa dels sabons. Barcelona: Barcanova, 2008 (Sopa de Llibres. Sèrie Taronja)

Escoles participants

Corbera de Llobregat

Escola Jaume Balmes

Escola Puig d’Agulles

Escola El Corb

Sant Vicenç dels Horts

Escola La Vinyala

Escola Mare de Déu del Rocío

Escola Sant Antoni

Escola Sant Jordi

Escola Sant Josep

Col·legi Sant Vicenç

Torrelles de Llobregat

Escola Sant Martí

Escola Can Coll

Documentació

A partir de finals de gener fins a finals de març (abans de les vacances de Setmana Santa), els grups participants han de redactar quatre preguntes sobre cadascun dels llibres llegits. Aquestes preguntes seran la base de les sessions competitives del mes de maig. A l’enllaç següent us podeu descarregar la plantilla per a redactar les fitxes. És molt important que tots els camps estiguin plens.

1. Retroenllaç: Ronda de llibres | comprensió lectora | Scoop.it