Llegir i escriure per aprendre: mapes conceptuals

Els mapes conceptuals serveixen per entendre, ordenar i organitzar de manera visual la informació, idees, conceptes… A la xarxa hi ha nombrosos aplicatius que permeten crear mapes conceptuals de manera molt senzilla. Els que es presenten  a continuació són fàcils d’utilitzar i adequats per a l’educació primària.

text2mindmap, aplicatiu que permet fer mapes. No es parteix d’una bombolla central de la qual sortir altres bombolles, sinó que els mapes es generen a partir d’una llista de textos, que a través dels sagnats s’estableixen les diferents jerarquies. Una volta creada la llista aquesta es converteix en un mapa conceptual amb un simple “clic”.
El mapa resultant es pot manipular, ja que està realitzat amb flash. Es pot millorar l’estètica: color del vincle, grandària de la tipografia, moure qualsevol dels elements del mateix… El mapa resultant es desa una imatge format *.jpg. No cal registrar-se per fer i desar el mapa.

bubbl.us,  aplicació molt senzilla i de disseny atractiu que permet elaborar cooperativament i publicar directament on line senzills mapes conceptuals, tot i que el treball sincrònic no és possible. És un aplicatiu vàlid per al dos darrers cicles de primària. Es pot utilitzar sense registrar-se, però per poder desar els mapes cal crear-se un compte.

Popplet, eina per organitzar gràficament idees, recursos, imatges… Té múltiples funcions ja que es poden crear murs virtuals, mapes conceptuals, recopilació de recursos, línies de temps amb un resultat visualment clar i atractiu. El seu ús és bastant intuïtiu i té l’avantatge de ser una eina col·laborativa molt adequada per al treball amb els alumnes ja que ofereix la possibilitat d’incloure diferents usuaris. Per poder-lo utilitzar cal registrar-se.

(Aquests recursos es van presentar en una sessió de treball del seminari de biblioteques escolars)