El petó de Lili Marleen

• Subtemes: fotografia

Gènere: Novel·la

Resum/Argument
En Pere, a qui els nens de l’escola anomenen de la Cullera, viu a Timoneda, un poble on fa temps que no hi plou i on tothom espera que un dia torni de nou la Lili Marleen, un personatge que quan va visitar el poble fa anys va portar solucions màgiques i meravelloses als enfrontaments que els de Timoneda tenien amb els veïns de Vinagrella. Però la visita de la Lili Marleen també és recordada per un petó…
En Pere és un nen carregat de pors. Aquestes pors, un dia el duen a conèixer un fotògraf, el senyor Salom, que li explica la seva història amb la Lili Marleen i la seva dèria per fotografiar moments feliços.

Ambientació:

• Espai: Indeterminat. Ambient rural
  • Temps: Actual

Personatges: Pere Cunillera, el senyor Salom i… la Lili Marleen

COMENTARI
La primera impressió que em va causar aquest llibre d’en Pep Molist, quan encara no me l’havia llegit, va ser que em trobava davant una obra diferent, tendra… (no sé si és la paraula). En acabar-la, la sensació que em va deixar va ser d’optimisme i de benestar, d’haver llegit una obra infantil diferent.

Pep Molist estructura l’obra en 8 capítols, els sis primers comencen d’una manera semblant, en Pere es presenta tot escrivint el que li diuen els companys d’escola, els gossos… i, alhora, explica les seves pors. Als dos darrers capítols la manera de començar ja és diferent i denota que ja ha perdut totes les pors gràcies al senyor Salom.

D’aquest llibres destaquen les magnífiques il·lustracions de Jorge del Corral algunes de les quals reprodueixen les fotografies que el senyor Salom té a casa seva. Fotografies que són reals, car es tracta d’uns dibuixos que recreen algunes de les instantànies del fotògraf francès Jacques Henri Lartigue. Com la de la pàgina 30.

O de la pàgina 43.

De fet, la dèria del senyor Salom de fotografiar moments feliços és la mateixa que tenia realment Lartigue.

Pep Molist ens explica a l’epíleg del llibre el perquè de la història que hem acabat de llegir. Diu en l’origen d’aquesta història hi ha “diverses idees anotades en un paper que amb el pas dels dies, es van anar barrejant entre sí”. Una és la cançó Lili Marleen i l’altra són les fotografies de Jacques Henri Lartigue que va descobrir en una exposició.

La fotografia, però, no és la primera vegada que és la protagonista d’una història adreçada al públic infantil. Josep Maria Fonalleras, l’any 2007 va guanyar el premi El Vaixell de Vapor amb l’obra Les galetes del Saló de Te Continental (Cruïlla).

En aquesta obra una fotografia que veuen plegats la Beatriu i el seu avi en una exposició sobre la Guerra Civil obre la porta dels records de l’avi. Poc a poc, mentre berenen plegats al Continental els dies que va a buscar la Beatriu a la classe d’escacs, li explica com van viure la guerra molts infants com ell.

La fotografia que desvetlla els records de l’avi la va fer l’Agustí Centelles.

Ressenya: Jordi Dolcet (CRP Baix Llobregat-6)