El dia que vas néixer

DADES TÈCNIQUES

Guió i il.lustracions: Robie Harris i Michael Emberley.

Traductor: Xavier Borràs

Editorial: Serres

Any d’edició: 2000

Pàgines: 24

Edat: Primer curs de primària.

ESTUDI DEL LLIBRE

Temes principals: El naixement. Fets i sentiments que l’envolten.

Subtemes: Circumstàncies que envolten el naixement i sentiments que es desperten.

Gènere: Àlbum il.lustrat.

Resum/argument:

El  dia que vas néixer narra les primeres hores de la vida d’un bebè.

A través dels ulls d’una mare es descriu una entranyable narració sobre el naixement de la seva filla i el seu primer dia, des del moment de donar a llum, com treballava la llevadora, passant pel primer crit, fins al moment d’adormir-se per primera vegada entre els petons i les carícies dels seus pares.

Un altre aspecte que analitza el llibre és com es desenvolupa la feina del metge i la de la llevadora immediatament després d’un part.

Recull tota l’emoció, estima i màgia de l’esdeveniment familiar més feliç.

Els dibuixos realitzats per Michael Emberley il.lustren perfectament tots els trets, tots els moviments que fa un bebè en el moment de néixer, com plora, com badalla, fins i tot com mama. Les il.lustracions també reflecteixen la reacció entusiasta dels pares en tocar el bebè per primera vegada.

Ambientació:

-Espai: La clínica i la llar.

Personatges: Els pares, el nadó i els familiars més propers.

PROPOSTA D’ACTIVITATS

A partir de la lectura del conte, podem fer un treball d’investigació i autoconeixement sobre el naixement de cada nen/a, també podem conèixer les diferents etapes de l’embaràs.

Comencem ensenyant la portada del llibre i deixant que els nens/es facin les seves hipòtesis sobre el contingut del mateix.

Comentarem qui és l’autor, l’il.lustrador, l’editorial, l’any en que es va escriure i les dedicatòries a les persones que van participar en aquesta història.

A continuació llegirem el conte i anirem ensenyant les il.lustracions.

Una vegada feta la lectura, deixarem un espai per que els alumnes manifestin la seva opinió respecte a la narració i puguin expressar també els sentiments que els hagi despertat.

Aquest tema es presta a fer un treball conjunt família-alumnes, es per això que hem preparat una fitxa de treball per tal que els nens/es la facin juntament amb els seus pares, fet que creiem que ajudarà a que tinguin un millor coneixement del seu naixement i de les circumstàncies que el van envoltar.

També han de fer un treball consistent en presentar les diferents etapes de l’embaràs.

Els/les alumnes les hauran d’ordenar.

Com a treball complementari, donat una sèrie de dibuixos, l’alumnat haurà de pintar els objectes propis de bebès.

Finalment hauran de contestar unes preguntes de reflexió sobre fets relacionats amb el seu naixement.

Relacionat amb l’àrea de plàstica els nens poden realitzar un dibuix d’ell mateix i de la seva família.

ASPECTES A DESTACAR :

Es tracta d’un àlbum amb un text i unes il.lustracions que desperten tendresa i ajuden a que els nens/es mostrin interès per saber com va ser el seu naixement, puguin parlar amb els seus pares i compartir aquest coneixement amb els seus companys i companyes de classe.

Ressenya a càrrec de: PILAR SALINAS (Escola Sant Martí, Torrelles de Llobregat)