«PROESES». PERE FERRÉS-COSTA (1888-1915). Espai multimèdia. Llibres il·lustrats sobre la Gran Guerra

Al llarg del mes de maig, a l’Expoforn de Sant Vicenç dels Horts es farà l’exposició Proeses. Pere Ferrés-Costa (1888-1915) on es podran conèixer les vicissituds de la curta vida d’aquest personatge vicentí. En primer lloc, la seva col•laboració des de ben jove com a mestre auxiliar a l’Hospitalet de Llobregat i en segon lloc, la seva incursió en la literatura i els incessants viatges que dugué a terme. També s’hi explica la seva tràgica mort al camp de batalla, durant la Gran Guerra i s’hi pot constatar el grau de reconeixement local, nacional i internacional que va tenir per aquest fet.

En el marc de l’exposició es posa a l’abast dels visitants un espai d’interpretació de la Gran Guerra, amb diversos recursos multimèdia (llibres, films, apps, webs…) per ampliar-ne la informació.

En aquesta entrada es relacionen un conjunt de novel·les gràfiques i un àlbum il·lustrat ambientats a la I Guerra Mundial.

ADLARD, Charlie; MORRISON, Robbie. LA MUERTE BLANCA. Barcelona: Planeta Cómic, 2014 ISBN 9788416051625
Generalment, quan hom fa referència a la Primera Guerra Mundial pensa en la guerra de trinxeres i les batalles de Verdun o del Somme. La muerte blanca ens trasllada a un altre escenari d’aquest conflicte: els Alps i els enfrontaments entre l’exèrcit italià i l’austríac. Allà, tots dos bàndols tenien un enemic comú: el fred i la neu. Aquesta novel·la gràfica narra les experiències de diversos soldats italians en aquest front bèl·lic. La lluita per la supervivència, més que la lluita per derrotar l’enemic, són el motor que impulsa aquests homes, que pateixen unes condicions terribles.

CRUCHAUDET, Chloé. DEGENERADO. Madrid: Dibbuks, 2014 ISBN 9788415850380
Cruchaudet no se centra en el conflicte bèl·lic, sinó que explica les peripècies de Paul Grappe, un desertor de l’exèrcit francès. Degenerado està basat en fets reals, i l’autora es va inspirar en l’assaig La garçonne et l’ assassin, de Danièle Voldman i Fabrice Virgili.
Paul i Louise, la seva esposa s’estimen i es casen. Però l’esclat de la Gran Guerra els separa. Paul, que vol escapar-se com sigui de l’infern de les trinxeres, deserta i es reuneix amb Louise a París. Està fora de perill, però s’ha d’amagar en una habitació d’hotel. Per poder sortir d’aquesta vida clandestina, a Paul se li ocorre una solució: canviar d’identitat. A partir d’ara passarà a dir-se Suzanne. El 1925 arriba l’amnistia per als desertors i tot pot tornar al seu curs normal. Suzanne pot tornar a ser Paul. És, però, una bona notícia ?

SACCO, Joe. LA GRAN GUERRA. JULIO 1916. EL PRIMER DÍA DE LA GUERRA DEL SOMME. Barcelona: Reservoir Books, 2014 ISBN 9788439727514
Història gràfica en forma de llenç de 7,3 metres de llargada on narra el primer dia de la Batalla del Somme. L’1 de juliol de 1916 és considerat el dia més sagnant de la I Guerra Mundial. En tan sols una jornada varen morir uns vint mil soldats i quaranta mil en van resultar ferits, Sacco en 24 escenes panoràmiques fa sentir el brogit i la mort en un escenari on hi habiten milers de personatges.
El que fa especialment interessant a aquesta obra, a més de la meravellosa demostració artística de Sacco, és que hom pot observar totes les fases de la guerra de trinxeres. Des del palauet allunyat del front en què s’allotja el general Douglas Haig, fins als soldats ferits en la infermeria, passant pels soldats que alegrement es dirigeixen al camp de batalla.

TARDI, Jacques; VERNEY, Jean Pierre. ¡PUTA GUERRA! (1914-1919). Barcelona: Norma, 2010 ISBN 9788467901009
És una obra antibel·licista que relata els horrors que van patir els soldats durant la Gran Guerra. Tardi aconsegueix transmetre l’absurd de la guerra i el drama que va suposar per a milions d’europeus.
Permet observar l’evolució de la Primera Guerra Mundial, fase a fase, ja que la narració es divideix en 5 capítols que corresponen cadascun a un any del conflicte. S’inicia el 1914 amb la il·lusió inicial de derrotar de manera fàcil i ràpida l’enemic. 1915 i 1916, a continuació, narren com afecta, l’estancament dels avenços militars, als soldats, la creació de les trinxeres i algunes de les principals batalles del conflicte. A mesura que la guerra avança, Tardi reflecteix amb mestria la degeneració dels combatents i les seves ganes que la guerra acabi de la manera que sigui. ¡Puta Guerra! inclou un dossier elaborat per l’historiador J.P. Verney sobre el conflicte.

TARDI, Jacques. LA GUERRA DE LAS TRINCHERAS. Barcelona: Norma, 2014 ISBN 9788498479560
Sense un protagonisme únic, el llibre recorre, amb el fil conductor de les trinxeres, les peripècies de diversos personatges, persones de carn i ossos, que, en tots els casos, acaben morint com una part de l’engranatge de la guerra. La trinxera és el fil conductor de les històries, tristes, sòrdides i molt doloroses, que serveixen d’excusa per exposar, de manera molt documentada, els aspectes centrals del conflicte.
Al llarg de l’obra es coneix la història de persones que són utilitzades pel poder i dirigides per inhumans comandaments militars cap a la mort com a autèntica carn de canó. De fet, fa la impressió que són armes i no persones.
El fang, els morts sobre els filats, la pudor i, sobretot, la por apareixen en una narració molt allunyada de l’heroisme que acostuma a presidir aquest tipus de relats. Aquí, la majoria dels personatges aposta per mètodes d’autolesió o per la confraternització amb l’enemic per tal d’acabar amb la seva participació en una part de la Història que ningú hauria d’haver consentit.

ZIDROU; PORCEL, Francis. EL FOLIES BERGÈRE. Barcelona: Norma, 2013 ISBN 9788467911923
El retrat de les trinxeres que han creat Zidrou i Porcel és molt realista. La mort, la fortor i la podridura són molt presents i mostren amb gran cruesa les dures condicions de vida dels els soldats. Una obra en què la influència de Tardi és prou clara.
La 17a Divisió d’Infanteria va decidir posar-se el nom del cabaret parisenc El Folies Bergère, en una mena de autoparòdia sobre la seva situació i amb l’esperança d’un cop acabada la guerra assistir tots junts a una funció. La galeria de personatges de la divisió són un bon reflex de la França de l’època i malgrat la terrible situació que els ha tocat viure són capaços de mostrar un gran sentit de l’humor. Hi ha personatges memorables , com el caporal Verrat o el soldat Rubignoles, però tot “millora” amb l’arribada d’un capellà que té la missió d’investigar els successos paranormals que estan passant al front.

ÀLBUM IL·LUSTRAT

CALI, Davide; BLOCH, Serge. L’ENEMIC. Barcelona: Takatuka, 2008 ISBN 9788493676605
Un soldat s’està dins d’una trinxera, intentant eliminar l’enemic de l’altra banda. A primer cop d’ull sembla que el soldat estigui sol; i que a l’altra banda, en una altra trinxera, hi hagi també un altre soldat solitari que l’espera. Aquesta situació, enmig d’un conflicte bèl·lic, reforça el caràcter de reflexió del personatge al voltant de la guerra i el seu sentit. El soldat espera, està vigilant, amb l’ànima en suspens, dispara un tret, fa foc per escalfar el poc ranxo que té, sap que l’enemic també en fa, i pensa que deu estar sol com ell. Una persona pot matar una altra persona, encara que li diguin que és enemiga? Només el diàleg pot acabar amb una guerra!

Descarregueu el tríptic amb la guia de lectures de l’exposició

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>