Picasso i Minou

Pàgines: 32
Nivell: Cicle Inicial

ESTUDI DEL LLIBRE

Temes principals: L’amistat, les emocions plasmades en la pintura, la sinceritat

• Subtemes: Complicitat entre persona-animal, la sensibilitat

Gènere: Conte il·lustrat

Resum/Argument
En Pablo Picasso vivia amb el seu gat Minou. Cada nit en Picasso treballava en les seves pintures i demanava opinió al seu amic gat, però en ell no li agradaven pels seus colors apagats, freds i aquelles persones que sempre reflectien tristesa, tot i així es limitava a miolar amablement als seu amo.

El motiu de la tristesa i blavor dels seus quadres era la recent pèrdua d’un bon amic seu i la pobresa en la que estava immers, però aquells quadres apagats eren molt difícils de vendre. Els seus amics artistes que el visitaven sovint ja li recomanaven que havia de fer pintures més alegres si les volia vendre, però ell s’enfadava i la pobresa va anar creixent fins el punt d’enviar a en Minou a la dura vida del carrer a buscar-se el menjar, tal cosa però li va resultar ben complicada, va caminar des de per cubells d’escombraries, restaurants, passant per un circ on el van alimentar de bon grat, en aquí li van donar tan de menjar que l’última salsitxa el va fer pensar en el seu amic Pablo i va córrer a l’estudi per donar-li. A l’endemà es va dirigir cap el mateix circ i el van tornar a alimentar i dia rere dia portava al seu amic humà el sopar. En Picasso estava molt emocionat amb el seu gat i el considerava el seu millor amic. Un dia que anaven a comprar més pintura blava, al gat se li va ocórrer presentar-li als seus divertits amics que vestien robes de colors ben vius i alegres, i va començar a córrer cap aquell indret perquè el perseguís en Picasso amb l’objectiu de que li transmetessin la seva alegria. Va ser tot un èxit, els artistes els van convidar a un sopar ple de música i rialles, fins i tot d’en Picasso i en agraïment els va proposar de pintar-los, i així va ser durant setmanes en que van visitar els seus nous amics i els pintava, amb colors nous rossencs que havia hagut de comprar, com actuaven fent malabars, i fent tombarelles en l’aire. El gat se sentia feliç i els amics del circ li reconeixien la seva feina i li feien veure que el món no era tan trist com creia.

Al cap d’uns dies va aparèixer un comprador per tots els seus quadres, pagant amb un bon grapat de monedes d’or pels seus quadres. Va ser el motiu d’una gran celebració amb els seus nous amics del circ. També van poder canviar de casa on el sol els acompanyava cada dia. Havia tornat a sortir el somriure al rostre d’en Picasso i tot gràcies al seu bon amic gat Minou. Amb el temps va deixar de pintar als seus amics i va començà a pintar uns quadres que mai ningú havia vist, ni en Minou, però ell sempre li miolava amablement com sempre havia fet quan li demanava la seva opinió.

Ambientació

• Espai: Ciutat de Paris.
  • Temps: Segle XX

Personatges: Picasso, Minou (gat de Picasso).

PROPOSTES D’ACTIVITATS
En rotllana i oralment:

1. Observar els colors de la portada i els quadres de les primeres pàgines per fer que els alumnes facin hipòtesis sobre quin era l’estat anímic inicial d’en Picasso al conte.
  2. Un cop escoltat el conte comentar l’argument i els personatges principals, recordant els comentaris que havien fet per saber si havien encertat amb les seves opinions.
  3. Parlar sobre el valor de l’amistat que es reflexa al conte.

Treball en grup i individual:

1. Buscar plegats per internet (projector de l’aula) l’època blava i rosa d’en Picasso per observar els seus quadres.
  2. Individualment pintar amb pinzell un quadre triant el to blavós o rosat.
  3. Amb els quadres representar una galeria a l’aula i escenificar el conte. Ha d’haver-hi un treball de l’argument, guió dels personatges principals i secundaris, disfresses. També es pot enregistrar i mostrar-ho a altres cursos.

Ressenya: Sònia Lloreda (Escola Sant Josep, Sant Vicenç dels Horts)