El millor Nadal

Edat: A partir de 8 anys

ESTUDI DEL LLIBRE

Temes principals: Vida real, Família, Nadal

Subtemes: Relacions familiars, Solidaritat, Ecologia, Societat de consum.

Gèneres: Àlbum il•lustrat

Resum/argument:

Aquell seria un Nadal diferent, un Nadal sense regals. El pare i la mare óssos no tenien diners per comprar regals perquè no hi havia feina. Però algú que se’ls estima molt està disposat a fer-los somriure. Ho té tot a punt. Les coses velles, si s’arreglen amb amor, poden ser els millors regals.

Ambientació:

•    Espai: casa, carrer
•    Personatges: Animals – Animals humanitzats – Óssos.

PROPOSTA D’ACTIVITATS:

És un àlbum molt apropiat per treballar a 3r de primària unes setmanes abans de les vacances de Nadal.
Permet fer un treball interdisciplinari que s’iniciarà a través de la seva lectura a la biblioteca. En ser un àlbum il•lustrat caldrà fer observar a l’alumnat que cal llegir també la imatge per entendre la història. Text i il•lustracions es complementen.

El millor Nadal, és una història sobre les dificultats de les famílies en atur i la pressió consumista del Nadal. L’autor personifica una família d’óssos i, a través d’ells, construeix una faula fonamentada sobre l’enginy i el saber treure profit d’allò que es té i no d’allò que es voldria tenir. La mare ós confecciona els motius nadalencs amb roba vella dels seus fills. Tot el conte capta d’una forma molt especial el veritable esperit del Nadal.

Finalitzada la lectura de l’àlbum podem establir una conversa:

• En primer lloc per esbrinar qui és el petit Pare Noel que ha deixat els cinc regals, un per cada membre de la família, al voltant de l’arbre. El conte acaba en suspens i no deixa clar qui pot ser, cal analitzar les il•lustracions per esbrinar-ho
  • I en segon lloc establir una conversa per reflexionar els valors que transmet la història. Es podem plantejar preguntes com:
  • •    Què us sembla l’actitud del petit ós?
    •    Per què el conte és titula “El millor Nadal”
    •    Heu arreglat alguna vegada alguna joguina o objecte de valor, per tal de tornar-la a recuperar?
    •    Com us sentiu quan recupereu un objecte molt estimat?
    •    Creieu que tenir moltes joguines ens fa sentir més feliços?

El conte també pot donar peu a parlar de l’existència dels Reis Mags, penso que cal deixar aquest tema de banda i no interferir en les creences de cada alumne.

Posteriorment a l’aula es pot fer un taller de motius nadalencs a partir de material de rebuig, per posteriorment contribuir a la decoració Nadalenca de l’escola.

També és pot fer un taller de reparació d’objectes malmesos.

ASPECTES A DESTACAR

El conte amaga moltes claus en les il•lustracions, caldrà fer un bon treball d’observació i de lectura de la imatge, ja en la portada de l’àlbum s’inicia la història.

Altres llibres destacats d’aquest autor:

CHIH – YUAN CHEN, Guji Guji. Barcelona: Editorial Thule, 2005. (Trampantojo)

Un cocodril neix per accident en el niu d’una família d’ànecs. En Guji Guji és tan feliç que no s’adona que és molt diferent dels seus germans.Però un dia en Guji Guji troba tres malvats cocodrils que l’intenten convèncer de que no és un ànec i li demanen que enganyi a la seva família per a poder devorar-la a l’endemà. Però en Guji Guji se sent incapaç de fer-ho i elabora un intel·ligent pla per a salvar a la seva família. Els cocodrils escaparan per a no tornar mai més i en Guji Guji es convertirà en un heroi i seguirà visquent feliç la seva vida de “cocoànec”.

Conte deliciós podria ser considerat com una revisió del Aneguet Lleig d’Andersen, però amb un final ben diferent.  Les il lustracions sumen contínuament al text.

CHIH – YUAN CHEN, En Rugits i l’Orelles. Barcelona: Editorial Thule, 2008. (Trampantojo)

Al caçador i la presa, dues vides paral.leles i independents reflectides en pàgines partides, que s’uneixen quan trenquen amb la tradició i es fan amics. Chih-Yuan fomenta l’interès pels punts de vista diferents i la ruptura dels estereotips i els prejudicis mitjançant aquesta divertida faula.

CHIH – YUAN CHEN, El pollastre esplomat. Barceona: Editorial Thule, 2010. (Trampantojo)

Va néixer un pollastre esplomat el qual ignoraven els pollastres més fashion. Un dia, va ensopegar, va quedar empastifat de fang, se li van enganxar tot tipus de fulles, papers i coses. El seu nou look va triomfar d’allò més entre les aus de corral. Un conte sobre com són d’enganyoses, les aparences.

Ressenya a càrrec de: MONTSE RIART (Escola La Ginesta, Vallirana)