SEMTAC SESSIÓ 1 2016

Aquesta primera sessió del curs 2016-2017 es dedica la Robòtica i la Programació,  un tema clau dins les accions del Departament d’Ensenyament per la qual cosa és recurrent en les sessions dels seminaris. La primera sessió del curs passat també es va tractar aquest tema, emmarcat dins la CodeWeek d’aquell moment. Malgrat que la CodeWeek ja ha passat, recordeu que totes les accions al voltant d’aquests temes que desenvolupeu al llarg del curs escolar es poden referenciar a http://events.codeweek.eu/


A – Informacions diverses

Informacions diverses sobre aquests seminaris, espais de suport i recursos:

  • Document de planificació dels Seminaris TAC 2016-17
    Calendari sessions
    SESSIÓ 1 24 octubre
    SESSIÓ 2 28 novembre
    SESSIÓ 3 30 gener
    SESSIÓ 4 20 març
    SESSIÓ 5  8 maig
    SESSIÓ 6  20 FEBRER??? a concretar per tots els participants

  • Xarxa Docent  per tal d’afavorir l’intercanvi i l’aprenentatge permanent, entre iguals. Si no hi sou encara, doneu-vos d’alta a la Xarxa Docent

  • Per tal de fomentar la introducció de la programació i la robòtica a les aules, el Departament anima a la participació activa a la CodeWeek, que se celebra del 15 al 23 d’octubre de 2016.
    La CodeWeek ens permet compartir notícies i esdeveniments relacionats amb les activitats al voltant d’aquests temes, permetent mostrar els nostres esdeveniments o activitats en el lloc de CodeWeek.
    Tots els centres educatius, universitats, associacions… que organitzeu alguna activitat relacionada amb la programació al llarg de la Codeweek o en dates posteriors, esteu convidats a fer visibles totes les vostres activitats. Només cal que afegiu l’esdeveniment a la pàgina de Codeweek i ompliu la fitxa corresponent amb el màxim de dades. Automàticament apareixereu al llistat d’events i quedareu georeferenciats al mapa. Web: Europe Code Week 2016 Twitter: @CodeWeekEU – etiqueta: #codeEU Facebook: https://www.facebook.com/codeEU

  • Activitats del PFZ:
    – Iniciació a la robòtica (gener)
    – Impulsem a la robòtica (grup de treball)

  • Properament en préstec maleta amb llibres RA


    B – Continguts de la sessió

  • mSchools Toolbox és una col·lecció en línia de continguts educatius per a dispositius mòbils orientada per a escoles, mestres, pares i estudiants. El contingut està validat i valorat per professors i experts en educació i sovint va acompanyat d’experiències d’aula per a facilitar la seva aplicació educativa.
  • Per què treballem la robòtica i programació? Bee-bots, Apps (Lightbot, bee-bot, Scratch jr), Jocs Edu365

En aquest document sobre Programació i Robòtica es presenten els conceptes i es donen un seguit de recomanacions amb els principals llocs i eines.Tot seguit disposeu de presentacions per nivells educatius sobre què significa i què comporta programar.

Codeweek infantilCodeweek primària

Com que cada vegada més disposem d’aplicacions per a dispositius mòbils i per les facilitats que comporta, us presentem, si no el coneixeu ja, Toolbox.
Toolbox conté col·leccions específiques relacionades amb la Programació i la Robòtica que us poden ser molt útils:

Si no hi sou, doneu-vos d’alta a Toolbox. Gaudireu d’avantatges com, per exemple, fer-vos les vostres pròpies llistes d’apps preferides, valorar apps i altres.

La presentació següent us mostra què és Toolbox i quines possibilitats té, des del punt de vista de l’usuari.
Presentació Toolbox Seminaris TAC



C – Concreció de tasques a desenvolupar

1-Treball al centre

– Obriu aquest formulari i  ompliu el formulari amb l’anàlisi que n’heu fet

– Envieu el formulari

2- Traspàs d’informació a centre.

  • Utilitzeu les presentacions que us hem facilitat i que també trobareu a la pàgina de la XTEC per mostrar a la resta del Claustre, a les famílies, i si escau a l’alumnat.

  • Proposeu als vostres companys fer a classe amb l’alumnat del vostre centre alguna de les activitats que us presentem a continuació en funció de l’etapa educativa.

  • Afegiu les activitats que feu en el vostre centre relacionades amb la Programació i la Robòtica per emmarcar-les dins les accions de la CodeWeek a la pàgina dels “Events” de la CodeWeek

  • Ompliu el formulari amb les activitats que heu realitzat en el vostre centre. Podeu veure les respostes de tothom en aquesta pàgina

Proposta d’activitat per a l’educació infantil

  • Pàgines de jocs de programació per a educació infantil: http://www.edu365.cat/infantil/jocs/index2.htm Hi ha força activitats de programació en entorns web que permeten donar instruccions per fer petits itineraris o resoldre reptes senzills.

  • Treball amb lightbot: http://lightbot.com/ Resolució de puzzles en diferents pantalles on cal donar instruccions a un petit robot per a què els superi. Hi ha diferents nivells de dificultat i està orientat a entendre les seqüències de programació. Es pot realitzar en web i en APP per Android i iOs

  • Treball amb l’APP de Bee-bot per a iOS. Com en el lightbot, es resolen diferents pantalles en les que s’haurà de donar instruccions simples a l’abella per tal que superi els circuits proposats. Hi ha diferents nivells de dificultat i està orientat a entendre les seqüències de programació. Només es pot fer amb l’APP per iOs.

Proposta d’activitat per a l’educació primària

  • Treball amb code.org: https://studio.code.org/
    Activitats dirigides a diferents edats. Funciona per reptes que s’han d’anar assolint com si fos un videojoc. La programació és per blocs i es van donant orientacions al llarg del procés.
    Els alumnes i els professors es registren de forma que aquests poden fer un seguiment de cada alumne i de la seva evolució.
    Disposeu d’aquest tutorial (en anglès) que us pot ser útil.

  • Treball amb Scratch Jr: http://www.scratchjr.org/teach.html  Conté reptes que es plantegen a l’alumnat amb pistes per resoldre’ls. En Anglès. Els reptes són fitxes en pdf descarregables i imprimibles, i els reptes es realitzen al web.