El passat dissabte 20 de maig es realitzà a l’UAB la XV Jornada Anual de la Xarxa de Competències Bàsiques: Fem projectes o entenem la vida de l’escola com un gran projecte?
L’objectiu d’aquesta quinzena jornada era reflexionar sobre el valor i els fruits de la formació entre iguals i en xarxa, i mostrar algunes de les experiències dels centres al voltant del treball globalitzat o per projectes, concebut com a una eina per aconseguir la millora dels aprenentatges dels alumnes i l’assoliment de competències.
La Jornada començà amb l’Espai Diàleg i una interessantíssima i distesa conferència “La (falsa) tensió entre les matèries i les competències en el treball per projectes”, a càrrec de Jordi Domènec Casal, professor de ciències de l’Institut Marta Estrada de Granollers i professor associat de l’UAB i de Sergi del Moral Carmona, professor de matemàtiques i cap d’estudis de l’Institut-Escola Les Vinyes de Castellbisbal.
Després vàrem tenir l’oportunitat de compartir i debatre sobre aspectes pedagògics relacionats amb exemples reals de treball per projectes en els “15 Espais Compartim“. En concret vàrem poder escoltar i conèixer:
- Avaluació del projecte de recerca, 1r i 2n ESO Institut Júlia Minguell (Badalona)
- Documental als jardins de Santa Clotilde, 2n ESO Institut Ramon Coll i Rodés (Lloret)
- Juguem amb les mates!, 1r ESO Institut Lauro (Les Franqueses del Vallès)
La Jornada es tancà amb les conclusions del professor de Pedagogies Culturals de la Facultat de Belles Arts (UB), Fernando Hernández Hernández, expert en l’acompanyament de docents i centres que treballen per projectes com a eina de transformació i de millora dels aprenentatges de tots els alumnes.