Servei d’eBooks

Què són els llibres electrònics (ebooks)?

Existeix una certa confusió sobre què és i qué no és la tinta electrònica, o els ebooks. Moltes vegades es confonen amb les tauletes tàctils que han sorgit en els darrers temps, o fins hi tot amb algun smartphone (teleòn inteligent) tàctil. Per acabar de fer més difícil la separació de conceptes, a més, s’hi afegeixen els documents, els quals, segon el format que tenen, poden ser llegits i consultats en dispositius molt diferent entre ells (com les pantalles d’ordinador, que no venen al cas ara).

De forma senzilla i clara, podem dir que un llibre electrònic és un dispositiu que utilitza tinta electrònica, i no píxels (punts il·luminats amb feixos de llum), per a representar la informació digital. Vegem doncs, bàsicament, què és la tinta electrònica.

Ens hem d’imaginar la tinta electrònica com a un conjunt d’esferes que contenen un pigment fosc. Aquest pigment reacciona segons si se l’estimula elèctricament o no. D’aquesta manera és atret, o no, per la càrrega elèctrica que hi ha en una superfície determinada. La combinació coordinada de totes aquestes esferes és el que dóna lloc a les imatges, lletres, paraules, …

La tinta electrònica no té res a veure amb un píxel iluminat. D’aquí que el consum de bateria sigui molt menor, i que l’experiència de llegir també sigui molt més agradable que en al cas de les pantalles iluminades.

 

Alguns documents de consulta complementaris poden ser:

Com funciona la tinta electrònica?

Servei d’ebooks al CRP

Al CRP del Baix Ebre oferim suport en l’ús dels llibres electrònics o digitals (anomenats també eBooks). Podem assessorar-vos en:

  • configuració del vostre dispositiu;
  • gestió (afegir, treure, agrupar, …) dels llibres electrònics;
  • processos de compra i adquisió dels llibres en format electrònic;
  • formats dels fitxers (de lectura) compatibles amb els dispositius (ePub, pdf, mobi, DRM, …);
  • creació de publicacions digitals.

A banda de l’assessorament, disposem d’eBoks en prèstec, com una línia d’innovació i investigació en aquest nou model de lectura. El dispositiu (Sony PRS-650), hi ha incorporats un seguit de lectures d’interès i relacionades amb l’ús educatiu de les TIC.

Amb aquesta via d’innovació ens proposem avançar cap a tres objectius:

  • obrir una nova via de servei, aquesta vegada en el camp de les publicacions digitals;
  • conèixer els diferents aspectes relacionats amb els llibres digitals;
  • explorar les opcions d’ús i préstec dels llibres digitals.

Podeu gaudir del servei dirigint-vos a nosaltres pels canals d’ús habitual. Els llibres que disposem en format digital són els que segueixen:

  • Las tecnologias de la informacion y de la comunicacion en la escuela. Les tecnologies de la informació i de la comunicació estan entrant amb força a l’escola i amb el temps donaran un tomb històric a tot allò que hi està relacionat amb la mateixa. Quines implicacions té per a l’escola aquesta revolució de la comunicació i de la informació? El sistema la podrà assumir? El llibre s’ofereix una sèrie d’articles que combinant la reflexió des de la teoria i des de la pràctica ens poden ajudar a comprendre i a aplicar les tecnologies en les diferents àrees del currículum. Estructura de l’índex: Cambio y conservación en la enseñanza de las ciencias ante las TIC · La tecnología para el uso y la creación de materiales curriculares en el aula · Las nuevas tecnologías en educación infantil · Taller de cuentos · Internautas del idioma: ¿cómo desarrollar la competencia hipertextual en los adolescentes? Entre el texto y el hipertexto · Las nuevas tecnologías y su implicación artística en la educación secundaria: Entre la perversidad y la fascinación · El procesador de textos como soporte de aprendizaje en la educación secundaria.
  • Nuevas tecnologias en el aula. El canvi de segle ens ha agafat als professors a contracorrent: un món inundat per les tecnologies de la informació i la comunicació ens obliga a canviar els nostres plantejaments docents. Però som com nàufrags en una illa a la qual no hi pensàvem anar, i de la qual no podem escapar. I cal afrontar la realitat: no és possible continuar fent classe oblidant aquestes tecnologies. Aquest llibre recull les experiències, les anècdotes, els comentaris i les aportacions de molts altres professors i professores. No obstant això, no es limita a distribuir receptes en ús: tot i que presenta exemples, pretén que siguin els mateixos professors els que utilitzin la seva imaginació, i no es preocupin tant de quin programa o equip han d’utilitzar sinó de quina manera utilitzar-los. Aquest no és un llibre per a tecnòlegs o per a bojos per les màquines, és un llibre per a professors bojos per l’ensenyament. Estructura de l’índex: El vídeo en las escuelas • Aprender a utilizar los ordenadores • EAO (enseñanza asistida por ordenador) • Análisis de programas • Teorías asociacionistas • Construcción del conocimiento • Simulaciones y videojuegos • Internet • Correo electrónico • Recursos • La tutoría electrónica • Web • Una web en la escuela (Intranet).
  • Internet y competencias basicas. En aquesta obra s’intenten oferir reflexions, idees, activitats, materials i recursos que facilitin l’ensenyament en situacions educatives mixtes o bimodals (en especial, a secundària, però adaptables a altres nivells), és a dir, a través de la interacció cara a cara amb els alumnes, però també mitjançant una eina especialment poderosa i idònia per promoure aquestes competències: Internet. Estructura de l’índex: Internet, un espacio idóneo para desarrollar las competencias básicas. Cultura impresa versus cultura virtual. La importancia de las competencias básicas. ¿Por qué Internet puede ser un escenario adecuado para favorecer esas competencias sociocognitivas? · Aprender a buscar y seleccionar en Internet. Buscar y seleccionar información en Internet. Orientaciones para el profesorado. Un caso de búsqueda y selección de información: el atentado de Madrid · Aprender a aprender a través de Internet. La enseñanza y el aprendizaje estratégicos mediante Internet. Orientaciones para el profesorado · Aprender a comunicarse a través de Internet. Comunicarse en Internet. Nuevas competencias: la alfabetización digital. Orientaciones · Aprender a colaborar con Internet en el aula. Internet y el aprendizaje en colaboración en el aula. El diseño de actividades para aprender a colaborar en el aula con Internet. Orientaciones · Aprender a participar en la vida pública a través de Internet. Participación y asociacionismo. Orientaciones · Glosario.

Gestió dels ebooks (llibres digitals) amb Calibre

La gestió dels ebooks es pot realitzar fent ús d’eines o programes específics per a cada model. Existeixen, però, algunes eines que són d’aplicació més universal, per a una àmplia gama de dispositius. És el cas del programa gestor d’ebooks anomenat Calibre (http://calibre-ebook.com/). És programari lliure i es pot descarregar des de la pàgina web del projecte.

A la xarxa hi ha diversos manuals i ajudes sobre com instal·lar Calibre i com utilitzar-lo per a afegir, treure o gestionar els ebooks. Tot seguit es mostren alguns enllaços amb informacions que poden resultar interessants:

També hi ha diversos videotutorials referents a Calibre i els ebooks. A continuació en recollim alguns de significatius.

Formats i altres qüestions dels llibres digitals (ebooks)

Els ebooks són una tecnologia bastant nova i encara hi ha bastants interrogants al seu voltant com ara:

  • quins models d’ebook existeixen? quins funcionen millor?
  • quins avantatges m’aporten els llibres electrònics? i quins inconvenients?
  • hi puc posar qualsevol tipus de document? hi ha alguns formats més “preferits” o estandaritzats?

Anem per parts ….. Pel que fa a models la diversitat és molt gran i és un camp on els fabricants van introduint novetats en disseny, prestacions, preu ,… en fi, és un no acabar.

Així, de primeres, alguns avantatges que ens aporten poden ser:

  • capacitat de portar a sobre una gran quantitat de llibres i documents de lectura;
  • adaptació del tamany de la lletra a les necessitats del lector;
  • incorporació de diccionaris que faciliten la lectura i aprenentatge d’altres idiomes.

També podem trobar, ràpidament, alguns inconvenients:

  • no es pot suplir el plaer de tenir un llibre a les mans, obrir-lo i passar endavant i enrera els seus fulls;
  • requereix que la bateria estigui carregada, tot i que la seva autonomia sol ser bastant alta;
  • és un dispositiu que pot caure, rebre cops, o espatllar-se.

A la Wikipedia hi ha també una entrada que en fa referència:

Aquest mateix article de la Wikipedia, un poc més avall, fa referència als diversos formats que es poden llegir des d’un llibre electrònic; i també podem trobar altres llocs on expliquen els formats més importants que s’hi relacionen. Vegeu aquests dos enllaços:

A la pràctica, la idea bàsica amb la que ens hem de quedar és que, en els llibres digitals podrem llegir, principalment, documents de tres tipus:

  • pdf’s, sense cap tipus de problema (cal dir que segons el model els mostren més o menys bé en augmentar-ne el tameny de lletra);
  • llibres sense llicència, i que per tant estan lliures i disponibles per a tothom, sense despesa econòmica;
  • llibres amb llicència, i que per tant la seva descàrrega comporta despesa econòmica.

Normalment les llicències de pagament es coneixen amb el nom de DRM’s. Per ampliar informació al respecte podeu consultar els següents enllaços:

Només informant-nos un poc més o llegint alguns articles relacionats tindrem més i millor informació per tal de prendre la decisió d’utilitzar llibres digitals o no. Per exemple, es pot consultar l’article de El Pais “El futuro de la lectura” (http://cultura.elpais.com/cultura/2012/09/12/actualidad/1347445405_451371.html).

De forma complementària també hi incorporarem publicacions d’interès que estiguin disponibles a la xarxa relacionades amb la temàtica i sempre que estiguin disponibles en formats compatibles.