Jornada de formació

Aquesta jornada pretén ser un espai per donar a conèixer el servei comunitari i posar en valor el procés d’implementació que s’està realitzant en els centres, amb la col·laboració d’entitats i altres administracions.

El Departament d’Ensenyament va impulsar des del curs 2013-14, de forma experimental, el projecte de servei comunitari fins que, amb la publicació del Decret 187/2015, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria, aquesta acció educativa esdevenia obligatòria i s’establia un període transitori d’aplicació que finalitzarà el curs 2019-2020.

Aquest decret defineix el servei comunitari com una acció educativa orientada a desenvolupar la competència social i ciutadana, amb l’objectiu de garantir que els estudiants, al llarg de la seva trajectòria escolar, experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic. Així mateix estableix que ha de formar part de la programació curricular d’una o diverses matèries de tercer i/o quart d’ESO, definides en el pla anual de centre.

OBJECTIUS DE LA JORNADA

– Promoure la reflexió sobre el servei comunitari com a eina per desenvolupar la competència social i ciutadana.

– Conèixer la situació actual del procés d’implementació del servei comunitari.

– Analitzar les valoracions dels centres i entitats sobre el servei comunitari.

– Difondre experiències.

– Aprofundir en els aspectes organitzatius i metodològics del Servei Comunitari

DESTINATARIS:

Professorat, referents territorials de Servei comunitari, Serveis Educatius, entitats i representants de l’Administració local.
PROGRAMA:

9:15 – 9:30 Benvinguda

Honorable Sra. Meritxell Ruiz i Isern, consellera d’Ensenyament.

9:30 – 10:15 El Servei Comunitari en el marc de la innovació pedagògica. L’assoliment de la competència social i ciutadana

Sr. Josep Ma Puig Rovira, catedràtic de Teoria de l’ Educació de la Universitat de Barcelona i membre del Grup d’investigació en Educació Moral.

10:15 – 11:15 El Servei Comunitari un projecte de coresponsabilitat. Taula d’experiències:

– El rol dels ajuntaments: Ajuntament de Sils i Ajuntament de Riudarenes

– El rol de les entitats: Associació Down Lleida

– El rol de les federacions: Jeroni Roca, responsable del Servei

Comunitari de la Taula del Tercer Sector

Modera: Sr. Jordi Miró Meix, Director General d’Atenció a la Família i a la Comunitat Educativa.

11:15 – 11:45 Servei Comunitari: situació actual, avaluació i reptes de futur.

Sra. Gené Gordó i Aubarell, Subdirectora General de Suport i Atenció a la Comunitat Educativa.

Sr. Jaume Viñals Soler, Cap de Servei de Suport a la Comunitat Educativa.

11:45 – 12:15 Pausa

12:15 – 13:30 Tallers. Presentació d’experiències, debat i recull d’aportacions:

– Models organitzatius del Servei Comunitari:

– Ús dels ModelsTransferibles: presentació d’experiències.

– Avaluació de l’alumnat.

– Canvis metodològics a l’aula i al centre.

– El Servei Comunitari dins d’un altre projecte.

– Projectes de servei Comunitari amb alumnat de diferents localitats

– La implicació de l’alumnat en la tria del projecte de Servei comunitari.

– Comissions Impulsores del Servei comunitari en l’àmbit territorial: organització, participants i actuacions.