Estratègies documentals per al treball de recerca

Aquesta activitat està adreçada als alumnes de Batxillerat. Us proposem una visita a l’Arxiu Històric Comarcal del Baix Ebre i una altra a la Biblioteca Pública Marcel·lí Domingo de Tortosa, amb l’objectiu de donar pautes als alumnes per a l’elaboració del treball de recerca que tinguin a veure amb el fons documental d’ambdues entitats, així com amb l’accés i ús a la informació.

OBJECTIUS

• Seleccionar, analitzar i interpretar informació històrica; activitats d’indagació, síntesi i conclusions.

• Compartir amb la resta del grup les informacions obtingudes.

• Valorar la història com a disciplina, argumentar les idees de manera crítica.

• Valorar el paper dels homes i les dones, individualment i col·lectivament, empatia

• Valorar la necessitat de conservar el patrimoni documental .

• Conèixer l’Arxiu Comarcal del Baix Ebre.

• Conèixer els elements del procés de cerca de la informació: les idees la planificació, els tipus de fonts d’informació, el catàleg de la Biblioteca/ internet, les estratègies de cerca, la fiabilitat de la informació, la informació, el guió, el treball, cites, bibliografia.

ARXIU COMARCAL DEL BAIX EBRE

Situat dintre el millor conjunt del renaixement a Catalunya, els Reials Col·legis. El patrimoni documental dipositat en l’arxiu esdevé font principal per a l’estudi de la història de la ciutat i de Catalunya.

La observació de les imatges. La informació menystinguda. En una època eminentment visual, a on la majoria de la gent (especialment els adolescents) consumim diàriament centeners i centenars d’imatges per les xarxes informàtiques i pels webs d’internet, proposem un exercici d’observació de fotografies antigues. Avui ens arriba molta informació gràfica, però quanta d’aquesta informació realment l’hem entès i l’hem incorporat en el nostre coneixement?.   Els alumnes del taller veuran diferents imatges  que se’ls mostraran en diferents intervals de temps a fi que se n’adonin que per a copsar dades d’interès i una informació més complerta , ajustada i detallada cal detenir-se un temps suficient en cada imatge.

BIBLIOTECA PÚBLICA MARCEL·LÍ DOMINGO DE TORTOSA

Fou inaugurada el 20 de juliol de 2006. Aquesta biblioteca substitueix les dues petites biblioteques públiques (Biblioteca Francesc Oliver de Boteller i Biblioteca Popular) de què disposava fins ara el municipi de Tortosa. El nou equipament, situat al casc antic de la ciutat carrer La Mercè nº 6, és obra de l’arquitecte Ramon Valls i Ortiz. Durant el desenvolupament del projecte s’han recuperat restes arqueològiques de l’època àrab, que són visibles a la planta baixa.

L’objectiu de la sessió és proporcionar eines per millorar les habilitats de cerca d’informació tant a internet com a les biblioteques.

DOSSIER ALUMNAT