La fada Estel

Dades del centre

Nom del centre: Escola Remolins
Adreça: C/Santa Anna, 8-14
Codi postal: 43500
Localitat: Tortosa
Telèfon: 977.44.21.58
Adreça electrònica: e3004268@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

Aquesta és una activitat internivells i va sorgir degut a què vam detectar en els nostres alumnes unes mancances força importants pel que fa a la lectura i comprensió de contes. És una activitat que vam iniciar fa dos anys i consisteix en l’aparició mensualment de la fada Estel amb la seva maleta de contes. Aquesta fada ens duu diversos contes que sempre estan relacionats amb el projecte que estem treballant en aquell moment amb l’ajuda d’alguns objectes i peces del vestuari.

Àmbits d’actuació

Etapa: Educació Infantil. Cicle: Internivells (P3-P4-P5)
Educació Infantil
Currículum

Àrees/Matèries/Mòduls

Del nou currículum d’Educació Infantil treballem les àrees Descoberta de l’Entorn i Comunicació i llenguatges, amb els eixos següents: Aprendre a pensar i comunicar; Aprendre a descobrir i tenir iniciativa i Aprendre a conviure i habitar el món.

Capacitats/competències

Desenvolupament de les capacitats següents:

  • Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habitual per mitjà dels diversos llenguatges.
  • Observar i explorar l’entorn immediat amb una actitud de curiositat i respecte.
  • Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificar-ne els perills i aprendre a actuar amb conseqüència.
  • Conviure en la diversitat.
  • Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2009-2010
Punt de partida: 2006-2007
Objectius:

  • Gaudir escoltant contes.
  • Habituar-se a escoltar atentament els altres.
  • Representar i manifestar a partir del propi cos i del gest textos orals senzills.
  • Reconèixer a partir d’històries senzilles escenaris i èpoques diverses de la nostra història com ara: l’edat mitjana, els cavallers, les princeses, els castells, …
  • Identificar la figura de la Contacontes com un personatge lúdic i transmissor de la cultura dels contes orals.
  • Memoritzar i reproduir el vocabulari bàsic treballat als contes.
  • Inventar històries senzilles a partir de la imaginació dels propis alumnes.
  • Participar activament i amb goig amb les activitats proposades per la mestra.
  • Respectar les rutines i tasques destinades pels alumnes per tal de seguir un ritme ordenat de les activitats.

Desenvolupament de l’experiència: Un cop al mes els alumnes de parvulari P-3, P-4 i P-5 es reuneixen a la biblioteca del centre, esperant la contacontes que és la mestra de P-3 i que es disfressa creant el personatge de la fada Estel per explicar el conte del mes.

Tots els alumnes amb hàbits molt interioritzats es preparen i esperen que arribi la fada amb la seva maleta de contes, que ve des del Delta de l’Ebre, projecte que estem treballant durant aquest curs escolar. Mensualment els porta el conte ja sigui en format llibre, titelles, elements característics del conte, format TIC, etc, … i es procedeix a la narració, escenificació o lectura amb vocabulari senzill i amb molt reforç visual.

Treball competencial:

  • pel que fa a la integració de coneixements: és una activitat internivells en la qual s’usen varietat de recursos i es promou l’ús de les TIC;
  • pel que fa a la funcionalitat dels aprenentatges: es parteix de les necessitats dels alumnes relacionant els continguts de l’activitat amb aquells que s’estan estudiant a l’aula en aquell moment, donant moltíssima importància a aspectes relacionats amb l’experimentació, la manipulacióp i la imaginació;
  • pel que fa a l’autonomia personal: es respecten els diversos ritmes d’aprenentatge de l’alumnat, incentivem a què siguin els propis nens i nenes els que donin respostes obertes, treballant situacions que després puguin aplicar allò que estan aprenent.

Temporització: tot el curs acadèmic 2009-2010
Recursos humans i materials:

humans: la fada Estel, les altres dues mestres tutores i alguna mestra de reforç;
materials: la maleta dels contes, el vestuari de la fada, diversos accessoris que porta depenent del tema del conte i de l’estació de l’any, titelles, contes diversos, ordinador, làmines de dibuix, i qualsevol objecte relacionat amb la narració.

Valoracions i conclusions: Valorem l’experiència com a molt positiva, fa dos anys que la realitzem i esperem continuar-la durant anys vinents. Els nens i nenes esperen molt impacients l’arribada de l’hora del conte i hi presten molta atenció a allò que se’ls explica. Creiem que és una de les bones pràctiques que realitzem ja que ha ajudat molt els nens i les nenes a integrar-se entre ells, ja que treballem internivells i a més a més a introduir-los i a potenciar-los la lectoescriptura.

Documentació complementària: Contes que hem treballat (“Història d’una tortuga”, “El gat i el dofí”, “Els bons amics”, “La castanyera”, “Contes de Nadal”, “Carnaval al bosc”).

Aspectes innovadors: El curs passat vam realitzar l’activitat al passadís d’Educació Infantil, però aquest any ja l’hem pogut fer a la biblioteca del centre com una activitat del PuntEdu.

Criteris d’avaluació: Observació directa dels alumnes que assisteixen a l’activitat ienregistraments en graelles específiques de tot allò que treballem de cada narració. A més a més, a la setmana següent d’haver realitzat l’activitat es fa una avaluació final que pot ser en forma de paper, oral a través de preguntes que realitza la mestra o mitjançant algun treball a l’hora de plàstica.

Autoria de l’experiència

Coordinació: Les mestres d’Educació Infantil
Professorat implicat: Les tres tutores d’Educació Infantil i dues mestres de reforç.

Contacte

Noms i cognoms: Mª. José Bonet Montagut
Telèfon: 977.44.21.58
Unitat: Servei Educatiu del Baix Ebre.

Resum per accedir a la fitxa

Títol: “La fada Estel”
Centre: Escola Remolins
Població: Tortosa.
Àmbit d’actuació: àmbit d’ensenyament-aprenentatge.
Dimensió: gestió del currículum
Breu descripció: aquesta activitat està inclosa dintre de l’àrea Intercomunicació i Llenguatges, i pretén treballar les capacitats del nou currículum d’EI. ës una activitat internivells on la figura de la contacontes reforça el tema de la lectoescriptura i dinamitza la biblioteca de centre dintre del seu àmbit educatiu. Aquest personatge està creat en relació amb el projecte interdisciplinar que estem desenvolupant durant el curs acadèmic i ens porta contes relacionats amb els diversos projectes que estem treballant.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>