3a sessió TAC 17-18

Informacions diverses:

  • mSchools Mobile Learning Awards 2018. Mobile World Capital Barcelona amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i GSMA convoquen la sisena edició dels Mobile Learning Awards 2018 dins del programa mSchools.
    El període d’inscripció del 12 de desembre de 2017 i a l’11 de febrer de 2018 a les 12:00 hores.
    La cerimònia dels Mobile Learning Awards tindrà lloc a l’esdeveniment anual més important de la indústria mòbil, Mobile World Congress, el dijous dia 1 de març de 2018.
  • Si sou persones usuàries de Twitter, podeu emprar l’etiqueta #seminarisTAC per a difondre i compartir tot allò que cregueu interessant per al professorat, referent a l’ús de les tecnologies a l’educació.
  • Trobada GSuite de Catalunya (3 de març).

 

Valoració de la segona sessió.
Si tenim temps, podríem veure alguns dels microcontes/microrelats que s’havien de crear a la sessió anterior.

La robòtica a l’aula

Aquesta sessió pretén:

  • Justificar la presència de la programació i la robòtica a les aules, no només com a contingut curricular, de fet, en segons quines etapes no ho és. Cal destacar la seva utilitat com a competència que potencia diferents habilitats que són útils i necessàries en qualsevol disciplina.
  • Proposar diferents recursos seqüenciats per nivells educatius.
  • Oferir també diferents entorns que permetin fer un seguiment de les tasques que fan els alumnes.
  • Proposar activitats per dur a terme en el seminari.

Tant a primària com a secundària, les competències bàsiques en l’àmbit digital fan referència al treball de la robòtica i la programació a l’aula:

Competències bàsiques de l’àmbit digital – Educació primària
Llocs on apareix la programació i la robòtica educativa:
COMPETÈNCIA 1 – Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves funcionalitats d’acord amb les tasques a realitzar.
COMPETÈNCIA 8 – Realitzar activitats en grup utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu.

Competències bàsiques de l’àmbit digital – Educació secundària
Llocs on apareix la programació i la robòtica educativa:
COMPETÈNCIA 1 – Seleccionar, configurar i programar dispositius digitals segons les tasques a realitzar.
COMPETÈNCIA 8 – Realitzar activitats en grup tot utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratius.

Pensament computacional

Proposta de seqüenciació per nivells educatius

Recursos per educació infantil

Recursos per educació primària

Recursos per educació secundària  (ESO, Batxillerat, CF, CFA)

NOTA: en aquest document trobareu informació i també alguns tutorials i exemples de funcionament d’APPS i webs interessants sobre programació.

Recursos sobre programació a Toolbox

Com que cada vegada més disposem d’aplicacions per a dispositius mòbils i per les facilitats que comporta, us presentem, si no el coneixeu ja, Toolbox.

Toolbox conté col·leccions específiques relacionades amb la Programació i la Robòtica que us poden ser molt útils:

Programació a infantil
Programació a primària
Programació a secundària

Si no hi sou, doneu-vos d’alta a Toolbox. Gaudireu d’avantatges com, per exemple, fer-vos les vostres pròpies llistes d’apps preferides, valorar apps i altres.

Propostes de treball

1 – Treball presencial al Seminari

Activitat 1 – Pràctica amb robots

Us proposem agrupar-vos. Si és possible, a cada grup hauria d’haver-hi alguna persona que hagi treballat amb el robot o recurs físic que es presenta i que guii aquesta part a partir de la seva experiència. Es pretén dur a terme una activitat introductòria sobre l’ús d’aquell recurs a l’aula. Tot seguit mostrem un recull de propostes en funció del tipus de dispositiu del qual es disposi i que podeu utilitzar com a guia:

Bee Bot [Disponible al CRP del Bages]
Lego Wedo [Disponible al CRP del Bages]
Edison (targetes amb reptes)
Imagina 3DBOT
mBot
Arduino (S4A) (Snap for Arduino) (IDE)
Pro Bot [Properament: disponible al CRP del Bages]
Makey Makey [Properament: disponible al CRP del Bages]

Un cop desenvolupat algun muntatge es pot compartir amb la resta de grups explicant què s’ha construït, quin dispositiu s’ha utilitzat, com s’ha programat, quines possibilitats creieu que té aquest recurs i en quins nivells penseu que es podria utilitzar.

Activitat 2 – Pràctica de programació

En aquesta activitat proposem que exploreu les possibilitats que ofereixen diferents plataformes orientades a l’aprenentatge de la programació per poder fer el seguiment de les tasques del vostre alumnat. Per dur a terme aquesta tasca us oferim dues opcions diferents: Code Studio i Scratch. Aquest segon, també disposeu de l’opció del curs al web de programació i robòtica del Departament.

                    Escolliu una de les dues opcions següents:

Opció 1 – Pràctica amb Code Studio

Es tracta d’una organització sense ànim de lucre que promociona l’aprenentatge de les ciències de la computació entre els escolars dels Estats Units tot i que els recursos que ofereix estan disponibles per a tot el món.

En funció del nivell educatiu, el sistema ofereix diferents recursos. Molts dels recursos estan categoritzats segons el sistema nord-americà: Grade 1 correspon a un alumne de 6 anys i arriba fins a Grade 12.

Per centres de primària tenim dos tipus de recursos diferents:

Propostes de durada reduïda: agrupats sota la proposta Hora del codi, recull activitats que es poden completar en una hora.
Cursos: estan orientats a diferents edats i proposen un seguit d’activitats de programació organitzades en un currículum determinat.

Per centres de secundària (alumnes majors de 12 anys) ofereix un seguit de recursos que es poden usar per programar:

Cursos: de contingut molt ampli Computer Science Principles i Computer Science Discoveries
Entorns de programació d’apps, App Lab, de jocs i animacions, Game Lab, o webs, Web Lab.
Recull de recursos: UD de conceptes, vídeos explicatius,…

Disposeu d’aquest Tutorial per a crear una classe amb alumnes.

Un usuari de tipus professor que podrà fer el seguiment dels seus alumnes agrupats per seccions. A cada grup (identificat com a secció) li podrà assignar els participants que desitgi i assignar-los uns continguts a treballar o permetre que treballin els continguts que prefereixin.

Us proposem crear un grup i assignar-li el curs accelerat.

Opció 2 – Pràctica amb Scratch

Ofereix un entorn per poder gestionar diferents usuaris i classes en el qual hi haurà un usuari docent que podrà convidar a usuaris alumnes a diferents grups.

Compte, l’activació d’un compte de professor triga 24 hores.

Es poden crear propostes basades en tutorials existents, estudis: propostes de desenvolupament amb instruccions bàsiques i desprès que els participants les pengin.

Com a exemple d’activitat per oferir al grup creat, us proposem l’anomenada Anima un nom. Podeu usar la targeta d’activitat. Una altra opció és una proposta per treballar les matemàtiques publicada a ScratchEd.

Hi ha també una comunitat hostatjada a ScratchEd que ofereix molts recursos relacionats amb Scratch catalogats en funció de nivells educatius, àrees, llengües,…

Sobre l’ús d’Scratch hi ha uns continguts desenvolupats pel Departament d’Ensenyament disponibles a una web basada en Nodes. Aquests materials es poden utilitzar directament des de la web o fins i tot descarregar-se’ls i pujar-los al Nodes del centre des d’on es podrà fer un seguiment dels diferents usuaris.

Finalment, volem afegir un exemple de programa elaborat amb Scratch amb l’objectiu de disposar d’un exemple per animar a la participació a l’Scratch Challenge. Per veure’n el funcionament, només cal que us baixeu el fitxer del programa i el carregueu dins l’entorn scratch.mit.edu

Empleneu aquest formulari amb un breu resum de les activitats que heu fet a la sessió del Seminari.

2 – Treball al centre

Us proposem que l’activitat del bloc “Activitat 2 – Pràctica de programació” que hàgiu fet a la sessió presencial del seminari, la traslladeu al professorat i/o fer-la amb l’alumnat del vostre centre.

Per altra banda, cal que informeu a la vostra comunitat educativa sobre les diverses trobades, jornades, premis, etc que es fan per tot el territori sobre programació-robòtica i que teniu recollit al Calendari d’Activitats TAC a Catalunya, elaborat pels SSTT del Maresme.

Torn obert de paraula