Educació literària o ensenyament de la literatura?

Quina literatura i per què?

Ens fem ressó d’un article de la professora Guadalupe Jover publicat recentment al Diari de l’Educació

¿En virtut de quin criteri ha de ser la historiografia literària nacional la que ha de vertebrar els currículums de literatura a l’ensenyament secundari? ¿Per què Berceo, Fray Luis i Quevedo, i no Jack London, Wislawa Szymborska o Èsquil? És tal l’escissió entre els usos socials i els usos escolars de la literatura, que ni els clàssics que s’ofereixen a les aules –que són uns entre d’altres possibles, no ho oblidem– ni la major part dels títols de la literatura juvenil que nodreixen les llistes de “lectures obligatòries” semblen contribuir, de fet, a l’educació literària dels adolescents. És clar que entre uns i altres –entre clàssics i moderns, volem dir– hi ha textos idonis per a l’alumnat de Secundària, però no tot s’hi val: potser és hora de revisar els criteris de selecció i de construcció d’itineraris en funció d’un per a què encara per redefinir.Si fins i tot el BOE parla ja d’”Educació literària” i no d’”Ensenyament de la literatura”, no sembla que tingui gaire sentit pretendre arribar a altres llocs transitant els mateixos camins de sempre (…)

Llegeix l’article complet

Val la pena conèixer més a fons les propostes de Guadalupe Jover: